Archief voor 7 juni 2011

De Volkskrantredactie mag dan wel behoorlijk in z’n nopjes zijn met de restyling van m’n kwaliteits-ochtendblad-sinds-jaar-en-dag, als trouwe lezer is er soms alle reden om me fors op het achterhoofd te krabben. In het zaterdagse mutsenglossymagazine valt, een enkel interview daar gelaten, voor mij als die-hard niet zo bijster veel meer te genieten. Ik heb me al lang geleden tandenknarsend neergelegd bij de constatering dat ik niet in dat beoogde profiel val. Maar nu sluipt er in het pretentieuze V-katern ook al het soort journalistiek binnen dat treurige associaties oproept met de schoolkrant van weleer. Van de lagere school, wel te verstaan.
De maagzuurremmers moesten er vanmorgen in aller ijl bijgesleept worden om me door Dit ben ik, op V13, te worstelen. Een portret van een kind in zijn of haar slaapkamer. Het blijkt reeds aflevering 12 te betreffen. De nummertjes 1 t/m 11 zijn kennelijk aan m’n freudiaanse aandacht ontsnapt. Gelukkig maar.
Wat een onbegrijpelijk, tranentrekkend broddelwerkje van de hand van, het kan haast niet anders, een hbo-stagiaire die ruim baan geboden wordt een opstapje naar een glanzende journalistieke carrière te maken.

In dit verband is het wellicht interessant om er het artikel van ene Roelof de Vries bij te nemen.  Elders in diezelfde krant, op de Opinie & Debat-pagina (28). Journalist, schrijver en oud-student van de Zwolse Hogeschool Windesheim. Een instituut dat met een kwalitatief ondermaatse opleiding journalistiek langs de genoegzaam bekende alternatieve route zwaar op de tocht staat. Volgens De Vries hebben de hbo-opleidingen hun contact met de beroepspraktijk volledig verloren. De kwaliteitskranten rekruteren voornamelijk academici. Hij pleit voor een grondige herijking van de opleiding, wil die althans een relevante rol blijven spelen.
Hij citeert, het zal niet waar wezen, oud-Volkskranthoofdredacteur Pieter Broertjes die oppert dat het hbo zich in de toekomst maar beter kan richten op het klaarstomen van journalisten voor de lokale en regionale journalistiek. Ook als het aan Broertjes ligt zouden de universiteiten ‘Hilversum’ en de landelijke kranten en tijdschriften moeten bedienen.
Verbeter de wereld en begin bij je (voormalige) eigen krant zou ik zeggen.
Voor de schattige Lisanne van Sadelhoff met haar slaapkamerinterviews is er vast wel een plekkie te vinden bij mijn plaatselijke Naarder Koerier. Daar heb je een volle week de tijd om helemaal de diepte in te gaan met dit soort trieste human interest.

Roelof de Vries: Krant gedijt ook zonder hbo