Archief voor 6 mei 2024

Domrechts

Geplaatst: 6 mei 2024 in democratie, rechtspopulisme, zorg

We kunnen er niet onderuit: Nederland is een kneiterrechts land geworden. Zelfs het weermens van die afschuwelijke linkse NPO-kliek weet ’s avonds bij het Journaal niet hoe snel het naar z’n plaats RECHTS van de weerkaart moet rennen. Ons weer is tegenwoordig rechts. En daarover is afgelopen maanden aardig wat afgekankerd. Jeroen, van ‘Jeroen en Sophie (tot zaauw)’ leest als vleesgeworden tuig van de richel met onvervalste Matthijs-dictie  z’n aankondiging van de autocue met een achteloos bakkie leut in z’n RECHTER hand. Ik bedoel maar.

Maar even serieus. Echt ernstig wordt het als we of all people Martin Bosma tot Kamervoorzitter bombarderen en bij de 4 mei herdenking laten opdraven. De meestersouffleur van Wilders die een aantal schandalige uitspraken op z’n conto heeft staan hoorde daar niet. Hij mag dan technisch gezien een uitstekende voorzitter zijn die ik in die functie tot op heden niet op dubieuze teksten heb kunnen betrappen (feit), maar gezien zijn staat van dienst is hij een blamage voor onze democratie. En als we daarover stil blijven, normaliseren we wat niet normaal is.

Kneiterrechts verdient een dito regering. Het zij zo. Maar alle inspanningen van dat strakke domineesduo om de formatie vlot te trekken lijken in schoonheid te sterven. Mocht het komende week evenwel toch nog tot witte rook komen dan zit ik met die paar A4’tjes van het verkiezingsprogramma van de PVV en een rooie pen op scherp om af te vinken hoeveel er van z’n ronkende beloften met de vuilnisman worden meegegeven. Als er nog wat inkt over is, doe ik Caroline er ook even bij.

Kom ik bij de term ‘domrechts’. Mij hoor je niet beweren dat al die 2 miljoen PVV-stemmers dom zijn. Ik ken ze niet. Dus hoogste tijd om domrechts te nuanceren. Al was het alleen maar om die volksmenner Johan Derksen een beetje bij te praten. En dan kom ik uit bij Sander Schimmelpenninck die daar vandaag in de Volkskrant een paar behartenswaardige opmerkingen over maakt.

‘Domrechts betreft een politieke stroming die zich kenmerkt door het gebruiken van opzettelijke of nalatige onwetendheid als wapen. Met domheid wordt het debat gesaboteerd, in de vorm van jij-bakken of schijnheilig gezeur over de toon, en worden feiten ontkend, met name over immigratie en klimaat. Domheid wordt gebruikt om een misplaatst slachtofferschap voor de eigen groep op te tuigen en kennis en expertise verdacht te maken als ‘elitair’. Domrechts houdt zich van de domme. Daarom heet het domrechts.’