Passantenhaven? of Zwembad de Lunet openhouden?

Geplaatst: 29 augustus 2018 in actualiteit, afscheid, bestuurskracht, burgerinitiatief, democratie, persoonlijk, plaatselijke politiek, politiek, zorg

passantenhaven

Aan de Naarders Joop Smeets, Erik-Jan Geniets c.s.,

Werkelijk stijf van de verbazing volg ik al enige tijd jullie opmerkelijke hobby: het creëren van een passantenhaven buiten de Vesting met bijbehorende vaarverbinding met het Gooimeer.
Dat die verbazing komt van de kant van nota bene een bezitter van een plezierjacht (dat trouwens in de jachthaven Muiderzand ligt), zal jullie wellicht de wenkbrauwtjes doen optrekken.
Maar ik ga het uitleggen.
En dat ik er in plaatselijke nautische kringen geen vrienden mee maak: soit.
Het lijkt allemaal zo aardig, die passantenhaven. Vond ook ik aanvankelijk. Maar het is bij nader inzien een megalomaan project, ontsproten uit de geest van een paar bootjesbezitters bij wie elk gevoel voor realiteit ontbreekt.
Lekker gemaakt door een vette kluif van 25 miljoen euri die de provincie Noord-Holland ons voor de bek houdt, worden plannetjes ontwikkeld die ons als Gemeente Gooise Meren in het verdere verloop jaarlijks klauwen met geld gaan kosten.
Laten we het maar houden bij ons alleraardigste jaarlijkse evenement met die klassieke vaartuigen in de Naardense Haven.

Om deze bijdrage een beetje leesbaar te houden zal ik de lezer niet om de oren slaan met een veelheid aan details waardoor hij al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Ik beperk me tot de hoofdzaken. Voor de details kun je overigens terecht op de bestuurssite van de gemeente

m1oxdvdanolb_wd640

We beperken ons tot de hoofdzaken
1. Waar is de financiële onderbouwing voor dit project? Op de vraag: wat gaat ons dit kosten? is geen antwoord te vinden.
a. Er is geen exploitatieplan van de Passantenhaven, noch van het beheer, noch van het onderhoud, noch van de bediening van sluizen en bruggen.
b. Er is geen uitsplitsing van de investeringskosten.
c. Financiële risico’s (o.a. schadeclaims) zijn niet onderzocht en ook niet als PM post meegenomen.

Java Printing

2. Is er sprake geweest van burgerparticipatie?
Jelmer Kruyt zou er een prachtig polletje aan kunnen wijden. Maar polletjes hebben alleen maar zin wanneer wij als burger vooraf voldoende geïnformeerd zijn. Maar dat zijn we niet. Om over participatie maar helemaal te zwijgen.
Daarnaast: Belangrijke belanghebbenden, zoals Muiden en Muiderberg zijn in het voortraject niet gehoord.
Op 17 juli jl. schoof ik in het gemeentehuis in Bussum aan bij een informatieavond over het verkeersonderzoek naar aanleiding van het gebiedsprogramma Naarden buiten de Vesting. Vooral enkele uitstekend gedocumenteerde  inwoners van Muiden (maar ook uit Naarden) kwamen met een aantal opmerkelijke vragen en bezwaren met betrekking tot hun bepaald niet kinderachtige specifieke problemen.

logo-rv-naarden-medium3. Wat levert het onderzoek naar de maatschappelijke consequenties van dit plan op?
a. Denk aan impact op de verkeersdoorstroming bij de Hakkelaarsbrug in Muiderberg. De doorstroming bij Naarden van en naar de A1, het industrieterrein, de Vesting en de Keverdijk. Op bovengenoemde bijeenkomst hoorde ik meer vraagtekens dan uitroeptekens.
b. Geen onderzoek naar de impact op diverse verenigingen: Scouting Olav, de Roeivereniging en de visvereniging(en).
c. Er is een uitstekend rapport van de Jachthaven Naarden. Die heeft nu al 20% leegstand. En het enthousiasme om op het IJmeer en het Markermeer te recreëren wordt er bepaald niet groter op door een ware Fonteinkruid plaag die er woekert. Mag de gemeente een Passantenhaven subsidiëren en daardoor bestaande havens (ook Muiden) benadelen?
d. (en niet te vergeten) Is er onderzoek gedaan naar HOEVEEL BOTEN DIE GEBRUIK GAAN MAKEN VAN DEZE ROUTE EN HOE GROOT DE BEHOEFTE IS OM IN ZO’N PASSANTENHAVEN TE LIGGEN !!!

Regelmatig zag ik deze zomer voor de VVV Naarden in de Utrechtse Poort  fietsen staan afkomstig uit de Jachthaven Naarden. Gezien de opdruk worden die daar gratis verstrekt. (..) En regelmatig kom ik bootbezitters op vouwfietsen tegen die vanuit die Jachthaven Naarden bezoeken.
Moeten we het niet zoeken in (gesubsidieerde) periodieke pendelbusjes naar die jachthaven en die van Muiden?

4.Het project kent te veel onzekerheden die de haalbaarheid aantasten.
a. Het convenant met de Roeivereniging schiet een gat in de businesscase van dit project: De Passantenhaven kan niet open op de tijden dat de roeiers gebruik maken van de Naardertrekvaart. Dus gedurende 9 maanden per jaar (waaronder de populaire zomertijd) kan de Passantenhaven pas open om 12.30 uur. Dat zal de bootbezitters wel aardig ontmoedigen.
b. Kan die doorsteek van de Naardertrekvaart naar het Gooimeer wel gemaakt worden?
Er is extra grond nodig, maar er zijn nog steeds gesprekken tussen provincie en bedrijven/bewoners. Een oplossing is nog ver weg. En een onteigeningsprocedure (die een aardig tijdje kan duren) mag alleen opgezet worden bij ZWAARWEGENDE MAATSCHAPPELIJKE BELANGEN. (..)
c. Hoe zit het met onze monumentale bruggen en sluizen? Mogen die wel vervangen worden door bedienbare vervangers?

5.Als gemeente streven we duurzaamheid na. Maar we kiezen met zo’n project voor vervuilende motorboten. Denk in dit verband ook aan de ronkende (diesel)motoren van schepen die straks ongetwijfeld voor de brug liggen te wachten. En de duurzame sporters (Roeivereniging, Scouting Olav etc.) hebben het nakijken.
Wandelaars en fietsers zullen zich staan verbijten voor openstaande bruggen.

6.Tot slot: 25 miljoen gemeenschapsgeld dat de Provincie wil ophoesten voor het speeltje van een zeer bescheiden, maar verder onduidelijk  groepje? Los nog even van de 5,8 die het onze gemeente gaat kosten + de jaarlijks terugkerende kosten van naar schatting een halve ton. Gaan wij daar verantwoordelijkheid voor nemen?

In Naarden dreigt nog steeds de onverteerbare sluiting van Zwembad De Lunet.
Het inwonertal van Gooise Meren zal naar verwachting de komende jaren met 6000 stijgen. Het open houden van De Lunet (waar de lokale gemeenschap tenminste wat aan heeft) zou een aanzienlijk zinvollere besteding van dat provinciegeld zijn dan het pompen van 25+ miljoen in een project ten behoeve van een paar lullige bootjes van ‘vreemdelingen’  in het vaarseizoen.
Die zullen het toerisme in Naarden bepaald geen boost geven
Er zijn vast wel stukken betere manieren te vinden om dat te stimuleren.
Die keus tussen Passantenhaven en Zwembad lijkt me niet zo moeilijk.

reacties
  1. Lies van Herwijnen schreef:

    Dit is duidelijke taal Frans. Misschien wordt er Rekening mee gehouden ,we wachten het af .

  2. 123gm45 schreef:

    niet te geloven! Ik ben blij met je heldere verhaal! Komt dat ook terecht bij gemeenteraadsleden en B&W? Wat is er nog tegen te doen? Gooise Meren wil de duurzaamste gemeente worden van het Gooi. Hoe dan als je roeiers de spanen afbreekt en fietsers bij bruggen laat wachten? Er stinkt hier wel iets heel erg. Laar Gooise Meren maar eerst een milieuvergunning vragen.
    Gerdis

  3. Henk Michielse schreef:

    Excuus dat ik wat laat reageer Frans. Je tirade is mij wel uit het hart gegrepen. Al in de jaren ’90 van de vorige eeuw ijverde een groepje VVD-ers in en buiten de Raad van Naarden voor dit plan, Nu krijgen ze definitief de kans van die stompzinnige gemeente GM. Te asociaal om voldoende sociale woningbouw neer te zetten, maar wel kapitaal verspillen aan dit speeltje van verstokte liberalen. Ga door met de strijd. Henri

  4. gedupeerde bewoner schreef:

    De vaarverbinding zit echt niemand op te wachten. Groene BOBM polder wordt aangetast en kleiner, verkeersveiligheid wordt ernstig aangetast door hoge vaste brug in de Amsterdamsestraatweg, enz. Buurtbewoners worden met halve waarheden en verdraaide en verzwegen feiten geconfronteerd.
    Inspraakavonden zoveel mogelijk zonder aankondiging. (17 juli avond heb ik nergens in de krant gezien, geen uitnodiging als buurtbewoner?!?!) In ieder geval wel lekker in de vakantie… Alles voor het speeltje van Joop Smeets. Bizar en ongelofelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s