Over verzinsels en zoenoffers

Geplaatst: 30 mei 2017 in christelijke feestdagen, crisis, dood, gelezen, geloofsbeleving, historie, Matthaeus Passion, Naarden, zoenoffer, zorg

la-passion-du-christ-cruxifixion-1951-bernard-buffet-1951-vatican-museum-bernard-buffet

Naarden is een maand lang in de ban van het Fotofestival.
Aan aansprekende evenementen in onze vestingstad geen gebrek.
In feite scheelde het maar een haartje  of we hadden die andere fraaie plaatselijke traditie van vorige maand op onze buik kunnen schrijven.
Niet zo leuk voor  al die hotemetoten die zich jaarlijks likkebaardend op Goede Vrijdag in de tempel van Marlo Reeders laten ophokken.
Ze hadden naar ander vertier moeten uitkijken.
Erbarme dich.
De Matthäuspassion dus.
Een reconstructie.

Met de kruisiging, de (als je je  het probeert voor te stellen nogal onsmakelijke) wederopstanding en Hemelvaartsdag achter de kiezen en de zo mogelijk nog onbegrijpelijkere uitstorting van de Heilige Geest voor de deur, de hoogste tijd om eens wat spitwerk te doen bij de eigentijdse experts.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken, beperken we ons tot de hoofdzaken:
De evangelisten in het Nieuwe Testament, Matthäus Marcus Lucas en Johannes, hebben er (in tegenstelling tot de veel betrouwbaardere Paulus) een potje van gemaakt.
Zeventig jaar na Chr. opgeschreven.
In het Grieks, terwijl Aramees de voertaal was.
Had er iemand genotuleerd?
De discipelen?
Maar die waren beslist geen toonbeeld van geletterdheid.
Vooral Johannes maakte het bont. Voor zijn pennenvruchten zouden roddelperiodiekjes anno 2017 als Story en Privé hun neus ophalen. Historisch gezien zijn de evangelisten volslagen onbetrouwbaar. Met een hele dikke duim. Het adagium ‘beter goed gejat dan slecht geschreven’ kan in de prullenbak. Stilistisch broddelwerk. En er is onderling heel wat afgejat.
De kruisiging van de rebel Jezus zal dan wel kloppen.
Maar verder: een verzonnen, smakelijk verhaal op basis van wat in het Oude testament bij de Psalmen en de Profeten voorspeld was.
Gehistoriseerde profetie.

Barabbas of Jezus?
Een willekeurig groepje voorbijgangers wordt door Pilatus voor  de keuze gesteld om Jezus dan wel Barabbas los te laten? Hedendaagse historici hebben de grootste twijfels over de geloofwaardigheid van dit verhaal. Het meest ongeloofwaardige is dat een Romeinse landvoogd, onaantastbaar zetelend in de onneembare burcht Antonia en omringd door karrenvrachten soldaten niet gewoon op eigen gezag een aangeklaagde  zou durven veroordelen of vrijlaten.
Het beeld van  milde, toegeeflijke Pilatus voor een schreeuwende menigte staat haaks op wat we over hem weten: een specialist in het hardhandig bestrijden van onlusten.
En die mag z’n handen in onschuld wassen?

Stel je voor dat dat samengeraapte zooitje voor de vrijlating van Jezus had gekozen?
Dan was de kruisiging niet doorgegaan.
En was van dat grote Zoenoffer (en dus onze verlossing) al helemaal niks terechtgekomen.
Dan had de mensheid vierkant achter het heil gegrepen.
En Naarden achter z’n Matthäus.

Bronnen:
S.G.F. Brandon: The trial of Jesus of Nazareth
John Dominic Crossan: Jesus. A revolutionary Biography
John Dominis Crossan: Who killed Jesus?
Charles Vergeer: Een nameloze. Jezus de Nazarener
Maarten ’t Hart: De bril van God

Advertenties
reacties
  1. Dat we alles niet meer geloven,komt ook door dat je ouder en wijzer wordt.En als je het dan ook nog aan kan tonen, is dat mooi meegenomen.

  2. Paul Vuijst schreef:

    Frans was dit epistel nou nodig? Er zijn nog zoveel mensen die hier steun in en door vinden. Schrijf je straks ook zo iets over de Koran?

    • fr@nsmuthert schreef:

      Hallo Paul. Het ligt geenszins in mijn bedoeling om mensen als jij die veel steun vinden in de bijbel voor het hoofd te stoten. Daar is m’n respect te groot voor. Ik heb geprobeerd aan de hand van nieuw onderzoek aan te tonen dat het een haartje gescheeld heeft of we hadden in Naarden nooit een Matthaus gehad. Ik genoot zelf een behoorlijk christelijke opvoeding. Nam als kind maar al te graag een aantal zaken voor zoete koek aan die later toch iets anders bleken te liggen. Antwoorden op mijn vragen daarover hadden m’n ouders niet.Die klampten zich vast aan hun zekerheden waar niet aan te tornen viel.
      Je ogen sluiten voor die werkelijkheid is een slechte zaak. Vind ik. Dat de moderne theologie dat niet doet en aan herijking doet, is uiteindelijk alleen maar goed voor het christelijk geloof.
      En zo’n geweldig boek is ook ons Oude Testament dat vergeven is van moord en doodslag nou ook weer niet. Toch?
      Het wordt inderdaad hoog tijd dat die herijking ook bij de koran plaatsvindt.
      Ik heb me met het oog op de thematiek van deze bijdrage nog beperkt tot dit gebeuren.
      Van wat er tegenwoordig bijvoorbeeld bekend is over de mens Jezus, zul jij ook niet vrolijk worden.
      Daar brand ik, en zeker op de de site Naardenezen, m’n vingers maar niet aan.
      Ik ben bovendien geen theoloog.
      Maar een artikel als dit moet in deze context kunnen.
      Als je een kritische benadering van De Schrift aankunt, moet je echt ‘De bril van God’ van Maarten ’t Hart eens lezen. Een aanrader.

  3. Dick de Valk schreef:

    Ik heb me altijd verbaasd, dat wijze mensen geloven in bijbel en koran.
    In mijn ogen slechts gebruikt om mensen te onderdrukken.

  4. Erik-Jan Geniets schreef:

    Ja Paul, mijn visie ken je. Wat mij betreft is het feit dat mensen steun vinden in het geloof geen excuus. Steun vinden in onzin…… dan maar geen steun…… Overigens met alle respect voor mensen die uit gewoonte maar geloven. Ze kunnen er ook niets meer aan doen waarschijnlijk. Wel zonde van hun tijd. Een desillusie wordt het ook niet. Er is geen leven na de dood. Jammer, dat wel…. 😉

  5. Erik-Jan Geniets schreef:

    Dick dat klopt volgens mij. In de oudheid bedacht om macht uit te kunnen oefenen. Meeste, en dat is best veel, wat ik er over lees gaat wel die richting op. Volslagen kul alle geloven en kerken. De bouwwerken zijn wel mooi. Laten we die maar behouden. Ik snap eigenlijk anno nu niet dat mensen nog geloven. Ik zou me doodschamen…… niet alleen om de misstanden in de kerk maar ook omdat we zouden kunnen weten dat goden niet bestaan.

  6. Herman Blum schreef:

    “Ieder geloof is bijgeloof indoctrinatie en theater”.
    Dat is wel duidelijk als wij in deze wereld rond kijken!
    Als atheïst vind ik je stukje leuk Frans, maar ik denk ook dat je er een groep mensen mee kwetst en dat kan toch niet de bedoeling zijn van NN?

    • fr@nsmuthert schreef:

      Bedankt voor je reactie Herman. Blijf ik zitten met de vraag op welk punt mijn verhaal kwetsend is. Help me uit de droom.

      • Herman Blum schreef:

        Dag Frans.
        Groepen personen “hotemetoten” en “bij elkaar geraapt zooitje” noemen vind ik beneden jouw schrijfstijl c.q. -trant en niet echt subtiel.
        En een geloofsuiting of -discussie op NN?
        Ik denk dat dit oeverloos wordt.
        Is mij als ongelovige Thomas al zo vaak overkomen.
        Niet relevant op FB. Verder oordele de lezer zelf maar…
        Deed ondergetekende ook.
        Met vr. groet.

    • Erik-Jan schreef:

      Nou sorry, wat mij betreft. Maar als mensen zich gekwetst voelen moeten ze maar eens een boek gaan lezen. Van mij apart de Bijbel. Aanrader. Goed boek. Maar wel fictie….. Als mensen in die onzin blijven geloven mogen we er best eens hard tegenaan schoppen wat mij betreft.

      • fr@nsmuthert schreef:

        En ik maar denken dat ik het thema redelijk subtiel uitgewerkt had.

        • Erik-Jan schreef:

          Zeker! Ik gooi in dit soort situaties graag de kont tegen de krib. Als mensen er moeite mee hebben….. so be it…. 🙂 😉 Ben dat gezeik over al die kut goden meer dan zat. Als het (een beetje God is onzijdig) echt bestaan had was ik allang door de bliksem getroffen! 😉

  7. Henk Michielse schreef:

    Hoe vaak, Frans, heb ik je bij de koffie al niet gezegd, dat je wat historischer naar geloven moet kijken en: tegen een dood vogeltje aantrappen heeft toch geen enkele zin? Maar wat je over Paulus zegt, dat ie zo betrouwbaar is. Hoe kom je daar in Godsnaam aan? Hij is de eigenlijke stichter van het Christendom als godsdienst en maakte van de Jood Jezus een God, zoals ie dat in zijn Hellenistische tijd van de Grieken had geleerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s