Een geweldig project dat ook graag wat komt brengen

Geplaatst: 17 januari 2017 in actualiteit, consument, cultuur, energie, geluk

20170117_104125.jpg

Wie mocht denken dat Tessa Oosthuizen, Wachter Muller (management) en mede-eigenaar/ vastgoedexpert Walter Fett zich na een jaar buffelen grauw van ellende en met de wallen onder de ogen door het Naardense leven worstelen, zit er helemaal naast.  De lang gekoesterde jongensdroom van Wachter die in maart 2016 wel heel concrete vormen begon aan te nemen, is dan weliswaar geen nachtmerrie geworden,  aan het realiseren van zo’n gigantisch project bleken bij nader inzien toch wat meer haken en ogen te zitten dan aanvankelijk gedacht.

Het begin was veelbelovend. De noodzakelijke crowdfunding liep als een dolle. Die twee ton voor de inrichting waren eigenlijk in een half uurtje binnen. Er moesten zelfs potentiële sponsors teleurgesteld worden. Maar bij de metamorfose van het historische pandje (wat een chique entree trouwens) botsten de ambitieuze ondernemers toch wel op de nodige vertraging. De streefdatum voor de opening in september bleek onhaalbaar. Het werd oktober. En daarna hing er weldra een onbestemde mist over de concrete datum. Een 50-tal reserveringen voor de kerst, aan animo geen gebrek, moest geannuleerd worden (..). Maar als we ons niet vergissen kunnen we vrijdag a.s. op de witte rook rekenen. En dat wordt de hoogste tijd. De geluiden uit de hoek van de sporadische maar immer aanwezige sombere piskijkers begonnen wel erg hardnekkig binnen te sijpelen.

20161219_154119.jpgMet die tegenvallers viel het goedbeschouwd eigenlijk best nog wel mee. Ze moeten vooral gezocht worden in de duur van de noodzakelijke procedures. Zo viel de brandweer in een laat stadium over de duidelijkheid van de vluchtwegen. Een simpel probleem, zo het dat al was, dat opgelost is. Stukken eenvoudiger ligt het met het ouwelullenbankje voor de deur dat ondanks de opgeklopte plaatselijke commotie echt niet lijkt te gaan verdwijnen. En onlangs nog spande een boze buurman een kort geding aan. Dat ging niet zoals Naarder Nieuws ten onrechte meldde over de bouwoverlast maar betrof het geluid van de installaties. ‘Boze buurman’, met wie het hotel nota bene in overleg was, wachtte de toegezegde aanpassingen waaraan druk gewerkt werd niet af, kreeg het lid op de neus.

De buren, die afgelopen jaar echt wel eens hebben moeten slikken bij al het bouwgeweld, zijn overwegend enthousiast over de nieuwe bestemming van het voormalige stadsarchief aan de Raadhuisstraat. Zo’n bescheiden vestinghotel dat de alom gewenste  levendigheid in de Naardense brouwerij brengt, is verre te verkiezen boven appartementen of retail. Hoewel: bescheiden? Qua aantal kamers (14) en bedden(30) zeker. Maar na een rondleiding over de drie verdiepingen vallen de schellen je weldra van de ogen. De laatste hand wordt gelegd aan de kamers die van alle eigentijdse gemakken zijn voorzien. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor één met een ouderwetse bedstee waarin je via de tv (en wifi) desgewenst de hele wereld kunt binnen halen. Maar het absolute pronkjuweel is te vinden aan de voorzijde op de eerste verdieping. Zeg maar: de bruidssuite. Een zeer ruime kamer met authentiek balkenplafond waar je vanuit een verhoogd, riant ligbad een geestverruimend zicht hebt op het dagelijks leven rond de kerk. Aardig om te zien dat Naardense ingezetenen als Kees van Uuden (architect) en Chantal Creemers (styling) hierbij een belangrijke adviserende taak hebben.

Voor de Naarders extra interessant wordt het verhaal van Muller (oud-marketingdirecteur bij Golden Tulip Hotels en bedenker van marketingconcepten voor bedrijven – momenteel full time bouwmanager van het hotel) als hij met passie praat over het sociale aspect van het concept dat hij voor ogen heeft.

20170117_104038.jpgDe insteek is natuurlijk in de eerste plaats een commercieel gerund hotel met een aantal prima kamers voor toeristen, evenementenbezoekers en toevallige passanten. We gaan onszelf natuurlijk niet in de vingers snijden. Maar ik geloof op grond van mijn ervaring dat je als bedrijf in de long run meer bestaansrecht hebt als je met gevoel investeert in je lokale omgeving. Grote hotelketens worden in stadswijken neer geplempt zonder dat zo’n hotel ook maar iets terug doet voor die wijk. Dat werkt niet. En zeker niet op zo’n unieke locatie als deze. Als je niet alleen iets haalt maar ook wat brengt, maak je mensen gelukkig. Wat dacht je van deze ruimte (ons gesprek vindt plaats in de zeegroene lounge op de royale benedenverdieping waar de interieurexpert meer dan luidruchtig in de weer is met het aanbrengen van de laatste voorzieningen) die wat ons betreft een soort Dorpsherberg moet worden. Een huiskamer  waar wat gebeurt. Een plaats waar verenigingen terecht kunnen voor kleinschalige bijeenkomsten. Waar schrijvers lezingen geven. Waar je kinderen opgevangen worden als je onverhoopt vast zit op de A1. Een afhaalpunt voor boeken die je bij de bibliotheek gereserveerd hebt. Waar pakketbezorger Wout je internetbestellingen parkeert die hij bij jou overdag niet kwijt kan. Waar je langs kunt komen voor kant en klare, betaalbare maaltijden. Gezond en vers, voor onder een tientje. De kok is al uitgebreid aan het proefdraaien.

Concurrentie voor de plaatselijke horeca? En hoe blij zijn de B&B’s?

14068253_621686724647617_4440028708464896513_nNee, zeker niet. Ik moet binnen ons concept zorgen dat ik hier alles aan kleine hapjes heb. Vooralsnog geen volledige restaurantfunctie. Ik mik op een goede samenwerking met de lokale restaurants. Zij krijgen wat mij betreft alle ruimte om zich binnen dit hotel te promoten. Dat geldt trouwens ook voor een zaak als Demmers. Wat de Bed  & Breakfasts betreft: geen zorgen. Van eentje heb ik in ieder geval  een positieve reactie gehad. Een verruiming van het aantal slaapplaatsen in de vesting, weet ik als marketeer, heeft een stimulerende invloed op de toeloop naar Naarden. Daar worden we allemaal beter van.

Wat die culturele poot betreft lijkt het gedroomde concept  behoorlijk in het vaarwater te zitten van het sociaal-cultureel centrum in oprichting, De Mess (de voormalige Hoed). Hoe ziet hij dat?

Absoluut geen probleem. Ik kijk er naar uit om tzt uitgebreid in overleg te treden over een samenwerking met die Stichting om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Complementair dus. En absoluut geen concurrentie. Het lijkt me geweldig als we samen tot iets moois komen. Een terrein waarop Naarden wel een impuls kan gebruiken.

14642194_649467511869538_6434045878615001899_nWe moeten nog even wachten op het openingsfestijn. Dat vindt plaats wanneer alle kamers klaar zijn. Aan de datum waagt niemand zich meer maar begin februari lijkt geen beroerde schatting. De boekingen (het hotel staat al op de toonaangevende boekingsites)  stromen  al uit de hele wereld binnen. Er is inmiddels al wel proefgedraaid met wat losse evenementjes. O.a. de boekpresentatie over de muurgedichten waarbij bleek dat  het meer dan  snor zat met de hapjes en de drankjes. Maar vrijdag a.s. om 16.00 uur gaat de lounge in ieder geval open.
De eerste (vijf) beschikbare  kamers zijn dan al bezet.
Naarden houdt de adem in.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s