Buuf, een paar huizen verderop in mijn Vestingstraat, zit sinds enige tijd op een koor. Dat schijnt reuze ‘in’ te zijn. Het bevordert, zegt men, ook een flinke partij gemeenschapszin. Niks leuker om ergens bij te horen toch?
Een beetje eenzijdig dat koor. Dat dan weer wel. Er heerst in die sector een schrijnend gebrek aan mannen, heb ik me laten vertellen.
Zingen is een vrouwending
Een landelijke trend overigens.
Met een weekje Nederlandse zomer – of wat daar voor door gaat – in de pocket staan ook aan de Beijert de ramen en deuren wat frequenter open. Regelmatig drijft iets wat riekt naar ouderwetse toonladders over de belendende tuinen mijn kant uit.
Buurvrouw is geen begenadigd zangeres.
Dat hoor je zo.
Haar allesbehalve loepzuivere, apocalyptische oefensessies beperkt ze helaas niet tot onder de douche. En dat zet zo’n schaars zomers dagje toch wat onder druk. Het is voor het zangclubje te hopen dat de vocaal ongetwijfeld wat beter geschoolde vriendinnen haar een beetje op de rails weten te houden.

Ik zou mezelf geen uitgesproken zangtalent willen noemen. Heb me niettemin in een twintig jaar durende cabaretcarrière aardig kunnen redden. M’n wat dat betreft stukken beter geschoolde wederhelft in de kleinkunst  sleepte me er wel door. In een grijs verleden nog genomineerd voor het Songfestival van Knokke. En het is dat haar ouders, die voor hun dochter allesbehalve een carrière in de variété voor ogen hadden, haar uit de klauwen van good old Lou van Rees wisten te houden, anders was het met mij absoluut nooit wat geworden.
De combinatie van onze stemmen leverde in ieder geval een unieke sound op. Althans volgens lieden die er verstand van hebben. En daar houden we het dan maar op.
Nooit klachten gehad trouwens naar aanleiding van vier opeenvolgende optredens bij de Naardense Nieuwjaarsrecepties.
Ik was meer van de conferences.
Taal dus. Met z’n eigen unieke zuiverheid.

Met de zuiverheid is het vandaag de dag sowieso behoorlijk huilen met de lamp aan. Een ‘bevriend’ staatshoofd is druk doende met een ongekende repressie als antwoord op een traumatiserende coup. Sommigen sluiten niet uit dat hij die coup zelf geënsceneerd heeft. De échte staatsgreep – die van Erdogan – zou volgens critici nú gaande zijn. Onderstaand lijstje spreekt boekdelen.

zuiver

Geef een reactie

