verwarringOns lokale sufferdje draag ik best wel een warm hart toe. Ik glij als simulerende chauvinist in hart en nieren op ons plaatselijke nieuws. Soms op het niveau van de dorpspomp. Je kunt me niet blijer maken dan met de vereeuwiging van een overgelukkig diamanten Naardens echtpaar, dat zich geflankeerd door een plaatselijke magistraat met ambtsketen aan het feestgebak zet. Of met de weersvoorspellingen voor de naderende week door Pieter de Blois. Met een ontwapenende hardnekkigheid persisteert Pieter in een ongelijke strijd met de digitale concurrentie op m’n smartphone die hem op het moment dat z’n splijtende meteorologische visie van de persen rolt, al links en rechts is voorbijgesneld.
Een echte harde plasser krijg ik steevast van de sneue rubriek ‘Onder Ons’ die wekelijks de schijnwerper zet op een al of niet bekende Naarder. In het zinsbegoochelende stramien van tien bloedstollende clichévragen zie je de geïnterviewde zich in een ware achtbaan van vrijblijvendheid storten. Zeker als het slachtoffer een bekende is, ben ik rete -benieuwd naar zijn/haar traumatische worsteling om zich er een beetje ordentelijk uit te lullen.
Soms zowaar ook een krant met een licht kritische toon. Maar dat laatste is uitzondering. Behoort niet tot de core business van de lokale media.
By the way: Een paar jaar geleden veegden we als Cabaret Dubbelfout op de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Naarden op (on)dubbelzinnige wijze de vloer aan met de dominantie van het Bussumse nieuws in onze editie. De satirische stijlfiguur van de overdrijving heeft z’n uitwerking niet gemist. Inhoudelijk is de krant sindsdien aardig opgeknapt.

Voordat ie ergens op de woensdag op de mat valt, heb ik ‘m meestal al doorgespit. Digitaal. Ik behoor tot de vriendjes van de krant bij wie een paar uur eerder de online versie al in de mailbox ploft. Die scan ik dan meteen even diagonaal. Op zoek naar stof voor een strakke column over het plaatselijke taaie ongerief. Het Naarder Nieuws stelt me zelden teleur. Dat die columns nooit de krant gaan halen, snap ik opperbest. Aan de centjes, één van de argumenten, kan het niet liggen. Voor een goeie fles wijn ben ik best bereid wekelijks in 500 woorden een brisante kijk op onze plaatselijke misère te boekstaven. Maar m’n ‘tone of voice’ fit in de verste verte niet met het businessplan van Enter Media dat er niet aan moet denken dat het er de ene na de andere adverteerder de gordijnen mee in jaagt. Dan, volkomen terecht, toch maar liever de oogstrelende huishoudelijke mededelingen van Gérariteiten.
Intussen heb ik wel een probleem.
Deze week ontving ik een nogal pissig mailtje van de hoofdredacteur. Ik jat o.a. af en toe foto’s van ze die ik gebruik als plaatjes bij m’n praatjes. En dat kan natuurlijk niet. Ook niet als ik ze met bronvermelding plaats. Daar hadden ze zowaar een punt. Reden om als cybercrimineel met sjoemelsoftware de baas van Enter Media maar ’s te bellen.
Wordt die soep echt zo heet gegeten als ie opgediend wordt?
Ja dus.
Stoppen daarmee.
Maar er lag nog een tweede klacht.
Naast m’n columns bezondig ik me af en toe aan een heus journalistiek artikel. Tenminste, dat denk ik in m’n jeugdige overmoed. In zo’n geval zet ik er op m’n website een speciale kop boven:naarder koerier 2.0 jpg

Daar is over nagedacht. De toevoeging 2.0 leek me juridisch een aardige vondst en zo’n naam speelt naadloos in op de nostalgische gevoelens die nog dagelijks door de Marktstraat klotsen..
Bij ons thuis hanteren we nog immer de naam Naarder Koerier, die onmiskenbaar associaties oproept met ons roemruchte militaire verleden. Die naam heeft, toen Enter Media het regionale bladenpotentieel onder één noemer sjorde, het veld moeten ruimen voor het prozaïsche Naarder Nieuws.
Heeft Enter Media dan nog steeds het patent op de (verdwenen) naam Naarder Koerier?
Daar was André Verheul eigenlijk niet zo zeker van.
Maar ik schep wel een partij verwarring met die naam. En daar is ie not al te amused mee.
Verwarring?
Maar dat is toch precies wat ik wil?

reacties
  1. Loek jansen zegt:

    Vooral blijven publiceren Frans ik lees het elke keer met plezier 👌👍👍

Geef een reactie

