Mannenavond

Geplaatst: 10 mei 2016 in consument, emancipatie, gezondheid, Naarden, persoonlijk, sociale cohesie, sport

the-leather-boys-pete-reg
Hangt mijn Naardense tennisclubje een hopeloos verouderde filosofie aan of speelt het helemaal in op de noden en behoeften van de man anno 2016?
Zo’n veertig jaar geleden maakte ik als ruwe diamant de overstap van de tennisclub Bosheim (dat ambities had om door te stomen naar de nationale top) naar de TV Naarden. Bepaald niet vanwege wat mediatrainers tegenwoordig ‘stappen maken’, ‘doorontwikkelen’ of ‘voor het grote geld gaan’ plegen te noemen. Het ging gewoon om een vriendinnetje. De liefde dus. Met dat vriendinnetje is het uiteindelijk niets geworden. Met die glanzende carrière op het gemalen baksteen ook niet trouwens. Het was enkel en alleen aan twee inspirerende en voortreffelijk spelende dames te danken dat ik een jaar of drie ver boven m’n niveau kon figureren in de hoofdklasse van het district. Gemengde teams waren het helemaal, wat mij betreft. Op een of andere manier laten mannen én vrouwen zich in die ambiance van hun beste kant zien.
Vier decennia later speel ik er twee keer in de week m’n uiterst recreatieve ouwelullenpotjes.
Met mannen.
Dat nou net weer wel.
Een voortreffelijk georganiseerde club trouwens, dat Naarden. Met een park om je vingers bij af te likken. Dankzij een indrukwekkende optocht vrijwilligers die er dagelijks een flinke snok aan geeft. Na er vroeger behoorlijk actief geweest te zijn in de TC en toernooicommissies, is tegenwoordig mijn enige verdienste als volbloed consument: het draaien van twee verplichte bardiensten. Die kun je ook afkopen. Maar dat gaat me weer net een tikkie te ver. Ik plan ze altijd aaneengesloten in juli, in de hoop tegen een troosteloze regendag aan te lopen. Zonder succes overigens.
Een Evenementencommissie werkt zich jaar in jaar uit het schompes om, naast de competities waar ik hoegenaamd niets van mee krijg, allerlei gezelligheidstoernooitjes te organiseren. Alles moet tegenwoordig met alle geweld in de eerste plaats vooral gezellig zijn. Het lijkt Facebook wel. Niks mis met die gezelligheid natuurlijk. Maar ik ben altijd weer enigszins opgelucht als blijkt dat die evenementen niet sporen met mijn pensionado agenda die oneindig veel ander moois te bieden heeft.
Alleen al uit pure nieuwsgierigheid moet ik me misschien uiteindelijk maar eens laten inlijven voor de Mannenavond die al jaren op de feestelijke playlist prijkt. Ik heb hem, stervensvol vooroordelen, nooit kunnen plaatsen. Die Mannenavond. Het ultieme genoegen voor gearriveerde jongens onder elkaar in de penopauze? Dikke verhalen over carrières, vette bolides en glimmende motoren? Mannen die tussendoor af en toe met het bier in de hand naar de baan gejaagd moeten worden voor een geinig potje ongeregeld?
Ik kan er slechts naar gissen.
Of wil mijn tot de strot geëmancipeerde clubje een broodnodig podium bieden voor de mannen van de herenliefde. Veel leer en kettingen. En een dameskleedkamer, voor één avond omgebouwd tot Dark Room?
Ik heb er niks mee maar het siert zo’n club wel.
Vandaag druppelde de uitnodiging m’n mailbox binnen.
Een missive waarin bij nadere lezing toch mogelijk enige twijfel van de kant van de organisatie doorsijpelt:

Beste Frans,
De mannenavond staat weer voor de deur, dit jaar op dinsdag avond 17 mei, vanaf 18.30 uur! Al jaren een succesvol, gezellig en sportief evenement voor de heren van TV Naarden.
Schrijf je door middel van de link in voor dit gezellige toernooi! De wedstrijden worden ingedeeld op sterkte, zodat iedereen leuke potjes kan spelen. Natuurlijk zorgt de Evenementencommissie als vanouds voor een lekker hapje tussendoor.
Met sportieve groet, namens de Evenementencommissie,
Annemiek ten Brink
P.S. door een fout in de mailinglijst ontvang je deze uitnodiging met enige vertraging.

De laatste zin.
Welke fout zat er in die mailinglist?
Heeft de Evenementencommissie gerede twijfels over mijn geslacht? Of over m’n seksuele geaardheid? Weten ze misschien dat ik al drie weken met de zure gevolgen van een zweepslag door het leven ga? Moest, gezien m’n jarenlange passiviteit, de ballotagecommissie van stal gehaald worden? Want is die man überhaupt nog wel lid? En zo ja: draait ie z’n bardiensten wel?
Of erger nog: heeft ie z’n contributie wel betaald?

Ik kan me een gang naar de leathershop besparen.
Dinsdagavond is m’n bridgeavondje.

Geef een reactie

