Licht in de duisternis

Geplaatst: 6 april 2016 in actualiteit, gelezen, gezondheid, media, mindfulness, Naarden, persoonlijk, zorg

20160406_095515

Daar stond ie dan voor de rechter. De man die bij kijkcijferkanon Linda 5 miljoen voor het grijpen had maar per ongeluk op de stopknop drukte en afgescheept werd met een luizige 125.000 euri. Vond dat ie recht had op de volle mep.
Hadden we een jaar of wat geleden ook niet zo’n sneue sukkel die de straatprijs in de Postcode Kanjerloterij door eigen schuld dikke bult was misgelopen? Het leidde tot een vergelijkbaar treurig procesje.
Die tv-programma’s zijn mijn ding niet zo.
Likkebaardend verslind ik echter de ontstane commotie in de media. Dat dan weer wel.
Wat een gelul allemaal.
Het nationaal oprukkende diepmenselijke leed achter menige gevel, ook in Naarden, moet niet te filmen zijn. En ik heb besloten om op mijn manier wat te doen aan het lenigen van de nood. Deze 65+-er gaat zich aanmelden als bezorger van de Gooi en Eembode. Voor de tweede keer binnen een week vond ik de noodkreet van ons regionale sufferdje op m’n deurmat.
Daarvoor zijn dus kennelijk wél bezorgers te vinden.
Mij hebben ze. Ik ga, voorlopig een half jaar, op donderdag langs de deuren in mijn buurtje. Adriaan Dortsmanplein, Beijert, Marktstraat, Peperstraat, Sint Annastraat en Turfpoortstraat. Niet voor de bijverdienste. (wat schuift dat eigenlijk?) Deze pensionado heeft z’n schaapjes ruimschoots op het droge. De centjes kunnen wat mij betreft naar de goede doelen. Dat ik als colporteur van het wekelijkse leed van een streektabloid mogelijk het brood uit de mond stoot van m’n nooddruftige medemens zou zo maar kunnen.
Ik heb een missie.
Het doel heiligt de middelen.
De kranten, zo belooft mijn mediaverspreider, worden bij mij thuis afgeleverd.
Wat let me om, voordat ik op pad ga, wekelijks een troostrijk A4-tje tussen de advertentiepagina’s te schuiven? Een blij tekstje van, pak ‘m beet, zo’n 500 voor iedereen te behappen woorden. Hapklare brokken waarin ik, aansluitend bij de onstuitbare contemporaine hang naar een stukje mindfulness, zonnige perspectieven open naar zalige verten voor mijn broeders-en-zusters-in-de-versukkeling om de hoek. Herkenbare stuff die houvast biedt en waarmee het aan erosie onderhevige morele kompas bijgesteld kan worden. Psychische problemen zijn luxeproblemen. Als je even ongelukkig bent, deugt er niets meer. Leven met een beetje ongeluk is nou net de kunst van het leven. Dat inzicht dus zo ongeveer.
Teksten waardoor m’n buren het leven van alledag weer aan kunnen. Geharnast worden tegen de deceptie veroorzaakt door zo’n televisiekwisje van mevrouw De Mol. Waardoor ze uiteindelijk geestelijk volkomen gereinigd reikhalzend uitkijken naar de sociale cohesie van de met rasse schreden naderende buurtbarbecue.
Licht in de duisternis van Naarden Vesting, zeg maar.

reacties
  1. maadtje zegt:

    Kan je het Rembrandtkwartier er ook bij nemen? Dan spreek ik je tenminste nog eens.

Geef een reactie

