Over pubers potloodventers en preventie

Geplaatst: 2 april 2016 in crisis, Naarden, nostalgie, onderwijs, persoonlijk, preventie, terrorisme, zorg

2903

Drie vertegenwoordigers van het roemruchte Gooise geslacht Houba heb ik als docent Nederlands op de Godelinde Scholengemeenschap ooit geprobeerd de fijne kneepjes van het naamwoordelijk gezegde en ’t kofschip aan hun verstand te peuteren. Rob (een ruimhartige sponsor van café Demmers), Jocelyn (tegenwoordig gewoon Jos, geloof ik) en Martine. Het genoegen was geheel wederzijds, vertrouwde Rob me onlangs op de jeu de boules baan toe.
De tijd heelt alle wonden.
Goed spul, die Houba’s.
Van het meestal goedgemutste brugpiepertje Rob herinner ik me z’n escapades tijdens de afsluitende kampeerdagen aan het Henschotermeer. Samen met z’n onafscheidelijke kompaan John Luiten (‘De Oude Tol’) wist hij het volledige leerlingenbestand van Brugklas1C drie dagen lang in wurgende onzekerheid te houden over de voortzetting van hun verblijf op onze camping. ‘Dan gaan we naar huis‘. Ik hoor het hem, stijf van de adrenaline, op de eerste dag nog roepen toen hij geconfronteerde werd met de toch waarachtig verrekt soepele kampregels.
Als ik aan Jos denk, zie ik de metamorfose die een 15-jarige in een jaar tijd kan ondergaan. Van een tegendraads, opgewonden standje in de derde van de mavo tot één van mijn topwijven in de vierde.
Zo gaat dat met pubers.
En dat maakte dat werk ook zo leuk.
Een vierde Houba is sinds kort mijn nieuwe buurman vijf deuren verderop. Vorige week was de volledige dynastie rete-druk in de weer om z’n hele allegaartje aan huisraad het pandje binnen te sjouwen. Is vermoedelijk wat kleiner gaan wonen. Een meer dan volumineus tuinsetje heeft bezit genomen van zo ongeveer de gehele achtertuin.

De (vermoedelijk) zwaar geradicaliseerde salafistische potloodventer met bomgordel die zich gewapend met een koevoet in de vrijdagavondschemering op verdachte wijze rond de achterdeur van de nieuwe buren ophield, trok mijn aandacht. Een held ben ik niet. Geen nood. Want sinds kort biedt de What’s App groep Buurtpreventie Naarden Vesting de oplossing voor mijn soort watjes. Ik liet me voor dat meldpunt onlangs pontificaal inlijven via het Bewonersplatform Naarden Vesting. Mijn zieltogende belangenclubje dat al jaren koortsachtig op zoek is naar aansprekende initiatieven. Want echt van de grond komen doet het niet. Op m’n smartphone was de groepsapp helaas met geen mogelijkheid te vinden.
Het waarom werd vanmorgen haarscherp duidelijk in het periodieke mailtje van mijn Platform dat opent met de mededeling dat ze een tikkie achterlopen met de meldingen. (..) Zo mogelijk nóg schokkender was de slotmededeling: Vanwege een korte vakantie van de secretaris, kunnen wij u pas vanaf 11 april weer toevoegen aan de WhatsAppgroep of uw vraag beantwoorden.
En dat schiet niet echt op.

Geef een reactie

