Naarden Samen Fit

Geplaatst: 12 februari 2016 in actualiteit, afscheid, de dood of de gladiolen, gezondheid, Gooise Meren, Naarden, ouder worden, persoonlijk, zorg

knuffel-senioren

Met de bereikbaarheid van het bestuurlijk apparaat in ons nieuwe home aan de Brinklaan in Bussum mag het dan nog steeds behelpen zijn, als het aankomt op het afscheiden van empathische missives, wil de printer in het voormalige optrekje van de gesjeesde burgervader Heijman (die van die bonnetjes) opperbest ratelen.
Namens onze Gooise Meren viel er deze week een drie velletjes tellend brandbriefje op de mat, gericht aan mij als 55 plusser. Ik zit als gemarkeerde risicobejaarde in ieder geval in hun systeem.
Een hele geruststelling.
Mijn kersverse gemeente maakt zich ernstige zorgen over mijn lichamelijk welzijn, nu ik duidelijk over de helft ben. En samen met mij willen ze rete-graag een plan opstellen om van mijn failliete boedel te redden wat er nog te redden valt.
Er is kennelijk nog hoop.
Ironisch genoeg zat er bij dezelfde postbestelling een circulaire van de uitvaartverzekeraar Dela waarin me op het hart gedrukt wordt nou eindelijk eens serieus werk te maken van mijn aanstaande aftocht uit dit aardse.
Een tegenstrijdigheid die je, hoe je het ook wendt of keert, toch onwillekeurig aan het denken zet.
Als ingeschaalde 55 plusser behoor ik, althans volgens de Gooise Meren, tot de senioren. Een probleemgroep dus.
Daar zijn ze dan mooi op tijd mee. Ik ben immers al een jaartje of vijftien verder?
Twee keer in de week op de tennisbaan. Trap ’s zomers in onze Gooi en Vechtstreek een kilometertje of 5000 weg op m’n racefiets. En als de temperatuur van de oceaan op m’n zonnige vakantiebestemmingen een beetje wil meewerken, scoor ik daar dagelijks toch ook al gauw een Engelse zeemijl.
Hoezo probleemgeval? Waar bemoeien ze zich mee?
Voor de duidelijkheid: als er iemand is die zich dagelijks haarscherp bewust is van z’n bevoorrechte positie, dan ben ik het wel. In m’n omgeving zijn er helaas die er stukken minder aan toe zijn. En voor hen ligt de lat van Naarden Samen Fit nou net weer te hoog.
Maar iedereen tevreden krijgen, is een illusie.
Ik dien me voor 26 februari in te schrijven bij de buurtsportcoaches Naarden voor een fitheidstest, waarna er een beweegprogramma van twaalf weken opgestart wordt dat helemaal op mijn noden en behoeften is afgestemd. Afgesloten met een wetenschappelijk onderbouwde evaluatie.
Alles royaal overgoten met koffie, thee en limonade.
In de Lunet.
Hoe zit het: krijgen 50 plussers die nog volop meedraaien in het arbeidsproces hiervoor vrij van hun baas?
Het vragenlijstje van de intake kan ik schriftelijk afdoen. Nee, ik heb geen reumatische aandoening. Met m’n hart en bloedvaten is (tot op vandaag) bar weinig mis. Nooit iets gemerkt van hersenbloedingen of -infarcts. De conditie van lever, nieren en darmen is (nog) bevredigend. Geen ms, astma, spasmen of Parkinson. En ook over een rolstoel is in huize Mut nog niet serieus nagedacht.
Kortom: mens sana in corpore sano, zeg maar.
Laat die gymjuf Bianca alsjeblieft opzooien met die irritante bemoeiallerigheid van haar. Mocht de nood écht aan de man komen, dan stort ik me eerst maar ’s in de armen van Olga Commandeur (tik-bil, tik-bil), die van dat bedaagde ouderenclubje dat dagelijks voor dag en dauw van het televisiescherm spat.

En wat Dela betreft, als realist ben ik voornemens me toch maar vast eens breed te oriënteren. Dat hebben ze met hun kattenbelletje wél bereikt. De kwaliteit van leven is tenslotte een kwestie van dagprijzen. Ik moet er straks voor naar de Italiaanse vestiging van de Zweedse prijsvechter. Voor een kleine 69 euro kan ik dit absoluut niet laten lopen. Ze leveren er toch wel genoeg schroeven bij?

kist

reacties
  1. Beus schreef:

    Je ligt nog goed op de markt. De drie dames hebben hun Zeeman trouwjurk al voor je aangetrokken. Je hebt dus nog keus zat en de mogelijkheid dat je een 25-jarig huwelijksfeest kan gaan vieren zit er nog altijd in. Laat die kist maar even links liggen.

Geef een reactie

