Het levert die Naarders geen ruk op

Geplaatst: 26 januari 2016 in actualiteit, consument, Facebook, internet, Naarden, persoonlijk

Delen

Je kunt van de social media vinden wat je wilt, ze zorgen in ieder geval voor heel wat dagelijks vertier. Toppertje blijft natuurlijk de inmiddels wereldberoemde tokkiemevrouw die kennelijk geen fatsoenlijke krant leest maar voor haar treurige opinie over het vluchtelingenprobleem geheel en al leunt op Feestboek. Ze heeft met haar stupide oneliner menig actualiteitenprogramma en alle Journaals gehaald.
‘Belezen zijn’ betekent tegenwoordig: dagelijks Facebook lezen.
De burgemeester van Katwijk zal wel niet behoren tot haar vriendenkring.
Bij meneer Zuckerberg, een heel ander verhaal, moet je naast alle goedbedoelde familiekiekjes en verjaardagswensen die epidemische vormen beginnen aan te nemen tegenwoordig ook een ware diarree aan commercie maar voor lief nemen. En als je bereid bent  een like‘je te geven aan het grootkapitaal, of liever nog, hun pretpagina wilt ‘delen‘, ben je spekkoper. Althans dat beweren ze.
Of het nu gaat om de internetschoenenboer Zalando, de prijsvechter Transavia die z’n piloten op weg naar Egypte bij een tussenstopje in de Griekse hoofdstad tussen de klamme lappen stopt, de prijsbreker Groupon of een eindeloze stoet jolige reisbureaus, ze weten een flinke partij hongerige koopjesjagers moeiteloos voor hun karretje te spannen.
‘Liken’ en Delen‘ lijkt te lonen.
‘Like en deel deze pagina en maak kans op een gratis…..’
Ammereet.
Achter welke horizon liggen die beloofde gouden bergen nou precies?
Veel Naarders ook, zie je er met open ogen in stinken.
Als ik vanuit m’n vestingwoning aan de Beijert af en toe naar de overkant kijk, zie ik m’n alleraardigste buurvrouw, één van de absolute koplopers in deze rat-race, met het zweet op het voorhoofd onafgebroken gebogen zitten over haar tablet. Maar een snoepreisje naar Bali of een avondje gratis bikken bij een plaatselijke vreetschuur heeft ze er, voor zover ik weet, nog never uitgesleept. En de kunstlederen gezondheidsstappers die op nummertje 12 versleten worden, schat ik eerder in op het noodlijdende Scapino dan het aanzienlijk sjiekere Zalando.
Nee, Buuf moet het hebben van haar eerlijke, noeste huisvlijt.
Ze strijkt.
Voor een klantenkring uit de hele vesting Naarden.
En omstreken.
Straks breng ik haar mijn zorgvuldig opgespaarde, halfjaarlijkse megavoorraad overhemden die ze voor een soepel tariefje helemaal in de plooi stoomt.
Van de door ons geschokte pecunia gaat ze komend jaar uitgebreid op stap. En dat gunnen we haar. Ze is gek op reizen. Naar Bali, heb ik begrepen. En daar komt die hele meneer Transavia met z’n loze beloften niet aan te pas.

NB: Het heeft geen zin deze column die gelinkt is naar Facebook te ‘liken’.
Een kale kip valt niet te plukken.

Advertisements
reacties
  1. Beus schreef:

    Zo te merken breng je heel wat uurtjes door op Facebook.

  2. Anoniem schreef:

    Ik vind het wel een gelikt stukje.

  3. maadtje schreef:

    Mag ik de mening van Beus DELEN of mag dat niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s