Ik zal er wel te stom voor zijn

Geplaatst: 21 januari 2016 in actualiteit, media, Naarden, onderwijs, ouder worden, persoonlijk, taal, volkskrant, wetenschap, zorg

Al een respectabel aantal jaren sleep ik me als een immens tevreden model-alpha door het leven. Naast de onmiskenbare voordelen die aan alpha-eigenschappen kleven en die ik volgens mij behoorlijk uitgebuit heb, word ik toch van tijd tot tijd keihard met m’n neus op de duistere kanten ervan gedrukt.
De verwarring sloeg vanmorgen toe bij het lezen van onderstaand artikel in mijn ochtendblad.
Nieuwe afbeelding (2)
Om eerlijk te zijn, die mysterieuze negende planeet zal me een zorg zijn. Leuk voor de Chriet Titulaers van deze aardkloot die daar wel pap van lusten.
Lezen doe ik zo’n stukje nog wel.
Had ik ’t maar niet gedaan.
Deze alpha verkeert al een uur of drie in een staat van opperste verwarring.
En dat zit ‘m in de zinsnede ‘ongeveer vier keer groter dan de aarde’.
Ik mag dan qua exacte vakken wat minder onderlegd zijn, wat betreft de taal kan ik aardig meekomen. Vind ik. Maar ‘vier keer groter dan de aarde’ (hoe meten ze dat trouwens?) is volgens deze Bartjens toch hetzelfde als 5 keer de aarde?
Als ik op mijn website een foto van 100 bij 50 pixels wil vergroten dan heb ik zo’n handeling helemaal onder controle.
2x zo groot, wordt 200 bij 100
5x, als ik dat zou willen, wordt 500 bij 250
Een kwestie van vermenigvuldigen. Als weliswaar kinderloze pensionado denk ik deze vaardigheid nog wel aardig in de klauwen te hebben.
Maar ‘vier keer groter’? Daar moet ik maar liefst twee rekenkundige handelingen voor verrichten. Vermenigvuldigen én optellen. Een beetje omslachtig.
Ik was door m’n wilde cigarillo’s heen en viel in Ruijsdael op ’t Hoekje in een somber middenstandsgesprek tussen eigenaar Erik en buurvrouw Gerda. Die van de natuurlijke materialen (sieraden, tassen of gewoon aardige hebbedingetjes) om de hoek. Twee mensen van kaliber die voor hun professie toch gewend zijn om de nodige rekensommetjes te maken.
Of ik effe mijn probleem met ze kon ‘delen’?
Delen,dat vreselijke Facebookwoord.
Nou dat mocht.
In eerste instantie keken ze me wat bevreemd aan. Wat was eigenlijk mijn probleem? Maar toen ik met behulp van m’n zojuist gescoorde sigarenkistje mijn dilemma op de toonbank probeerde te visualiseren, sloeg ook bij onze Naardense ondernemers de twijfel ongenadig toe. Gerda verliet na tien minuten met een zorgelijke blik het pand om een paar deuren verderop alles nog eens in alle rust de revue te laten passeren. En ook in de oogjes van topfiscalist Erik, die aanvankelijk een uiterst resolute indruk maakte, sloeg de aarzeling zichtbaar toe.
Drie Naarders op donderdagmorgen in complete verwarring.
Wie het weet mag het zeggen.

reacties
  1. Beus zegt:

    De aarde is 40.000 km in omtrek.
    Diameter: 3.476 km.
    De totale lengte van je bloedvaten is 2.5 keer zo lang als de omtrek van de aarde
    De totale lengte van je bloedvaten is ongeveer 100.000 kilometer.
    Heb je daar iets aan? 😉
    Dat wilde ik even met je delen.

  2. Anoniem zegt:

    De planeet heeft nog nooit iemand gezien.

  3. maadtje zegt:

    Beus schijnt wat met je te willen delen maar ik heb eeeeenorm zitten genieten van je verhaal.

Geef een reactie

