Maar als je zelf gevraagd wordt…….

Geplaatst: 3 december 2015 in actualiteit, column, Gooise Meren, Naarden, persoonlijk, politiek

Van tijd tot tijd mag ik graag een kritische bijdrage wijden aan de lokale media. Ze geven er immers alle aanleiding toe. Ons  Naarder en Bussums Nieuws, en vooral hun website, komen regelmatig aan de beurt.
In de bijna twee uur die hun razende reporter vorige week uittrok voor een interview over mijn onlangs verschenen columnbundel gooide ik het meteen maar op de agenda. Bij haar binnenkomst informeerde ik op de drempel met de nodige empathie  of ze nog boos op me was. Bij de laatste nieuwjaarsconference van Cabaret Dubbelfout voor de gemeente Naarden ging ik vol op het orgel onder de noemer ‘Naarden, de bijwagen van Bussum’. De overwaardering van Bussum in de periodiekjes van Enter Media was lange tijd meer dan frappant. En ik ben beslist niet de enige die daar over viel. Volgens ooggetuigen ging Jessica er op 5 januari behoorlijk van uit haar dak. Of, zoals haar krant de volgende dag met de nodige overdrijving ronkend kopte: Het laatste cabaret van een zelfstandig Naarden werd drie kwartier ‘Bussum bashing’. Maar zo heet wordt de soep al lang niet meer gegeten. Aan het eind van het interview zoals het in de krant kwam, kon ze niettemin een klein steekje onder water niet nalaten. De journalist die het laatste woord heeft.
Ik vind ’t prima en kan er smakelijk om lachen.
Was sich liebt, neckt sich. Ik heb wel wat met dat soort blaadjes. Uiteindelijk heb ik haar wat betreft de verslaggeving van de indrukwekkende Naardense culturele evenementen van eigen bodem (Theater binnen de Wallen, Naarden uit de Kunst) voor de toekomst een genereus voorstel gedaan en we wachten belangstellend af of Enter Media daar in 2016 gebruik van gaat maken.

gooitv-logoOok Gooi TV moest er al verschillende keren aan geloven. Want, eerlijk is eerlijk, het is daar soms puur billenknijpen, waardoor hun uitzendingen zich in huize Mut in een hoge amusementswaarde mogen verheugen.
Wie schetst mijn verbazing toen uitgerekend deze criticus een mailtje van de redactie kreeg met de uitnodiging voor een interview over z’n  boekje. Of ik dat bundeltje in het kader van de  voorbereiding al vast even wilde bezorgen bij de ‘tv-studio’ aan de Mariastraat. (Waar, the fuck, ligt dat straatje eigenlijk in Bussum?)
En dan kent m’n ijdelheid opeens amper grenzen.
Natuurlijk doen we dat. Wat gaan we nou beleven?
En ik hou er in ieder geval in m’n amper te stuiten nieuwsgierigheid op z’n minst weer een column aan over.
Dinsdag diepte ik nog een herinneringetje van ze uit m’n mailbox.

Beste Frans,
Bedankt voor je boekje.
Het leest lekker weg.
Donderdagmiddag interview ik je in het Weegschaalmuseum.
Ik haal de ingrediënten voor dat gesprek uit je boekje.
Ik wil in tegenstelling tot mijn andere interviews dit gesprek niet heel strak leiden.
Gezien de verhalen uit je boekje, lijkt het mij spannender om ergens te beginnen en dan te zien waar we uitkomen.
Tot donderdagmiddag, 15.30 uur
Ruud Bochardt
Algehele leiding

voorkant LNDDIk heb Ruud per omgaande laten weten dat ik wel glij op een beetje
spanning in m’n leven.
Hij gaat het interview dus niet heel strak leiden.
Precies het puntje van kritiek dat ik, los van het decor waar ik soms een beetje treurig van word,  nogal eens heb op z’n vraaggesprekjes. Want z’n gasten komen naar mijn idee te vaak te riant  weg met makkelijke uitspraken waar ie ze wel ’s wat pittiger over mag doorzagen.
’s Kijken waar we vanmiddag beginnen en waar we uitkomen over zo’n luchtig boekje.
Ik ga m’n stinkende best doen om mijn doorgaans behoorlijk zonnige humeur te zetten tegenover dat intens chagrijnige imago dat die foto in het Naarder Nieuws uitstraalde.
Mijn enige probleem is vooralsnog: Ga ik in een trui of trek ik een colbertje aan?
Het wordt een jasje. Dus.

Een aangenaam kwartiertje. Dat weer wel. En niet onbelangrijk: Ruud kwam goed beslagen ten ijs. Had het hele boekje in twee dagen verslonden. Als het gesprek zaterdag op de kabel staat, link ik het hier wel effe. Dat hou je dus tegoed.

Regelrechte Naarden-promotie vanaf 14min 49sec, tenzij je helemaal bijgepraat wilt worden over de hondenbelasting in gemeente Wijde Meren.

Geef een reactie

