Quo Vadis Facebooksite Vestingballen?

Geplaatst: 27 november 2015 in Jeu de Boules, Naarden

keyboard_with_smileys-750x422

Staat onze Facebooksite Vestingballen onder druk?
De afgelopen dagen is er de nodige reuring geweest in deze kolommen. Daarbij kreeg men wellicht enigszins de indruk dat de site ‘gekaapt’ was door buitenstaanders. Beter gezegd door enkele scribenten die ons edele spel niet zelf beoefenen maar wel (regelmatig) meelezen. Ik heb daar persoonlijk niet zo’n moeite mee. Ook niet als de inhoud van de commentaren mij volslagen onwelgevallig is. Iets anders wordt het wanneer de elementaire fatsoensgrenzen op flagrante wijze overschreden worden. Mijn tolerantiedrempel ligt vrij laag, dus wat mij betreft kan er veel. Wie kaatst ……enz.
Sommige commentaren benaderden wat mij betreft die grens angstig dicht. In één geval (Allan) werd die duidelijk overschreden. Hoe discriminerend, denigrerend  en beledigend kan een mens zijn? En na ampel beraad heb ik besloten hem de verdere toegang hier te ontzeggen. Dat vond ik nogal wat. Het was de eerste keer in ons tweeënhalfjarig bestaan. En ik beschouw het toch als een soort nederlaagje. Niet gedacht dat het me hier zou overkomen. Dat er mensen zijn die mij van Noord-Koreaanse methoden beschuldigen, leg ik dan ook fluitend naast me neer. Dit is ‘mijn’ site die ik maak voor de vestingballen. Als je het ‘onze’ site vindt, is dat prima. Maar ik ben er als maker als enige verantwoordelijk voor.
Het is een ook een BESLOTEN site. Alleen toegankelijk voor leden. Daar heb ik voor gekozen omdat ik wil voorkomen dat onze leden in het maatschappelijk verkeer ‘schade’ oplopen doordat ze hier een aardige kans lopen af en toe onderwerp van spot en satire te worden. Grote kans dat buitenstaanders die satire niet in de juiste context kunnen plaatsen. En die context is nodig om de eventuele humor en dubbele bodems op de juiste wijze in te schatten.
Een pittige discussie op z’n tijd ga ik niet uit de weg. Mits voldoende en op zinnige wijze onderbouwd natuurlijk. En een enkel uitglijertje vind ik niet het grootste probleem.
Aan het eind van  de knetterende reactieruimte onder het gewraakte artikel meen ik tot m’n niet geringe verbazing geluiden waar te nemen die er op wijzen dat sommige leden deze site alleen gevuld willen zien met jdb-nieuws. Tenminste als ik die drie mensen goed begrijp
Merkwaardig. Van de ongeveer 2500 bijdragen in de afgelopen jaren (bijna allemaal van mijn hand) gaat volgens mijn inschatting meer dan de helft niet direct over JDB. De site is bedoeld als aanjager voor het JDB. Als er frequent het nodige smakelijke lees- en kijkvoer te consumeren valt, versterkt dat m.i. het clubgevoel. Wat dat ook precies mag zijn. Een site die je dagelijks één of meerdere keren aanclickt om je in clubverband te laten amuseren, creëert sfeer.
Reuze benieuwd ben ik naar de mening van de vele (zwijgende) anderen. Dat je je niet wilt mengen in heftige polemieken zoals gisteren, is je goed recht. Al kan ik niet ontkennen dat ik van een aantal bouleurs zonder meer had verwacht dat ze van zich zouden laten horen. Anderzijds is het een bekend verschijnsel: als er stront aan de knikker is, gaat men er graag met de rug naar toe staan. Eén kop van Jut is al meer dan genoeg.
Maar ik stel het zeer op prijs als je in onderstaande poll (click het RODE linkje onderaan dit bericht aan en ga je gang) je mening geeft op de vraag HOE VERDER MET DE FACEBOOKSITE VESTINGBALLEN ?( Je kunt in de poll ook direct de resultaten zien).
Als blijkt (wat ik eigenlijk niet verwacht) dat een ruime meerderheid alleen maar uitkijkt naar uitslagen en standen, ga ik me ernstig beraden op de toekomst van dit speeltje van mij.
Niet reageren leg ik gemakshalve uit als: GEEN INTERESSE. Dus negatief.
Kan het democratischer?

GA JE GANG

VIA HET RODE LINKJE HIERONDER KOM JE IN DE POLL

Hoe verder met Facebooksite Vestingballen?

reacties
  1. Beus schreef:

    Als buitenstaander van de jdb kijk ik regelmatig en met plezier op alle bijdragen.
    Het lijkt me dat er geen inhoudelijke verandering hoeft te komen.

Geef een reactie

