Bible Belt

Geplaatst: 26 oktober 2015 in portretten
Tags:
?

?

Als ik er naast zit moet ik me zwaar vergissen. Normaliter ruik ik ze met m’n fundamentalistisch gristullukke opvoeding gewoon op een kilometer afstand. Die discipelen van Hem uit de rafelranden van de Bible Belt.
Tegenwoordig ben ik er niet meer zo zeker van.
De tand des tijds erodeert. Van m’n Zuid-Hollandse kaasboer Richard van Gent denk ik het zeker te weten. Bij de Spakenburgse visboer slaat de twijfel toe.
Mijn Naardense zaterdagmorgen begint al achtendertig jaar steevast met haring. Aanvankelijk eentje ‘van de staart’, de laatste jaren permitteer ik me er een broodje bij. Met ui. Dat weer wel.
Van mijn Spakenburgers dus, een familiebedrijfje, behorend tot de plaatselijke Rooien. Supporters van IJsselmeervogels. Door het vissersdorp loopt al jaren een keiharde scheidslijn tussen de aanhangers van de zaterdagtoppers Spakenburg en IJsselmeervogels. Blauw en rood dus.Op de Dag des Heeren kun je daar aan het Gooimeer een kanon afschieten. Zelfs tijdens de kerkgang. Een optocht van ingetogen vrouwen met allerhande potsierlijke hoedjes en in stemmig zwart geklede mannen, te voet op weg naar hun sombere wekelijkse portie hel en verdoemenis. Weinig hel en verdoemenis trouwens, rond de zalm en de kabeljauw van mijn Spakenburgers. Clichés des te meer. Tot op het merg afgesabbeld. Mocht je de behoefte voelen je voorraad gemeenplaatsen uit onze onuitputtelijke taalvoorraad te updaten, dan is een verhelderend kwartiertje in de rij wachtenden ruimschoots voldoende om weer helemaal bij de les te zijn. Wekelijks terugkerend thematisch binnenkomertje: Het Weer.
Maar waar niet bij onze middenstand?
Ik geniet bij haar een voorkeursbehandeling. Het kan er zwart staan van de klanten. Maar als ik om circa 9.30 aanschuif bij de haringdivisie terzijde van het grote gebeuren, snelt ze me tegemoet. Een grootverbruiker ben ik niet. Maar 38 x 52 clupea harengus, dat tikt uiteindelijk wel aan. We zouden onze onderhandelingen woordenloos kunnen afdoen. Toch waagt ze het er telkens weer op, in haar onvervalste plaatselijke dialect:
-Broodje hoaring?
-Dacht het wel.
Als het door omstandigheden wel eens tien uur wordt:
-Je bent loat vandoag.
Ongeveer de strekking van onze minimalistische conversatie. Al achtendertig jaar.
kaas
Op naar het rijk gesorteerde kaasgebeuren van Richard die ik er toch van verdenk de Heilige Schrift (het oude en het nieuwe) wat gewetensvoller aan het hart te drukken. Met z’n vieren vormen ze een effectieve, klantvriendelijke coterie. Naar de ware aard van de familiale verbanden kan ik slechts gissen. Heb er nooit naar gevraagd. Vader met zoon, schoondochter én een wat fors uitgevallen buurjongen van een boerderij verderop in het Zuid-Hollandse dorp, op zoek naar een zinvolle vulling van z’n troosteloze vrije zaterdag waar geen eind aan wil komen? De laatste gaat het vak niet leren. Aan verlegen vriendelijkheid ontbreekt het hem niet. Elke zaterdag hoop (en bid) je dat één van de andere drie de Gelderse Roem voor je afsnijdt. Geen discussie of ik even proeven wil. Dat is traditie. Na de haring een plakje van het mes. Ze weten het. Als je in zíjn handen valt ben je aan de beurt. Gedurende zijn worsteling met het luizige pondje zuivel lost de hele rij wachtenden achter je op als sneeuw voor de zon. Want vader, zoon en schoondochter werken in die tijd een stuk of drie haastige Naarders af. Inclusief een meer dan verhelderende productanalyse van vader of zoon over het volledige assortiment. Schoondochter is er eentje van weinig woorden. Haar hartverwarmende glimlach maakt anderzijds weer veel goed. De derde generatie springt tegenwoordig ook af en toe bij. Het komt nog niet boven de toonbank uit. Maar ze heeft alle gewiekstheid in zich om de harde kern van de kraam binnenkort naar de kroon te steken.
Kaas, mijn meest veelzijdige stukje vlees.

Geef een reactie

