Mantelzorg

Geplaatst: 21 oktober 2015 in column, crisis
Tags:,

mantelzorg

Of ik mee wilde werken aan een NIPO-enquête ?
Het telefoontje van een paar weken geleden vanuit een rumoerig callcentrum was ik eigenlijk al weer vergeten.
Al jaren heb ik het vermoedelijk zwaar misplaatste idee dat mijn mening nauwelijks terug te vinden is in de zwaar wetenschappelijk onderbouwde statistiekjes die de media met de regelmaat van de klok over ons uit storten.
Als inwoner van Naarden én als mens een uitgelezen kans om mijn eigen unieke geluid eens over het voetlicht te brengen.
En, niet onbelangrijk, je houdt er als columnist wellicht een stukkie aan over.
Mijn ingebakken nieuwsgierigheid kent amper grenzen.
Ja dus.
Dan kon ik binnenkort een enquêteur tegemoet zien.
Gisteravond werd de afspraak gemaakt. Ik mocht het tijdstip kiezen. Woensdagmorgen half elf.
Om 10.20 reed een wat sjofele automobiel de Beijert in.
Ik was er op één of ander manier heilig van overtuigd dat ik mijn ziel en zaligheid zou uitstorten bij een werkstudent die in deze kommervolle tijden zijn/haar krappe beurs een beetje moest pimpen. Je kent ze wel, die vrolijke, goedgebekte jongelui met hun bladerboekjes die niet meer uit het straatbeeld zijn weg te denken. Voor je het weet hang je aan een maandelijkse donatie voor een of ander goed doel waar je van z’n lang zal ze leven niet meer van af komt.
Het was even slikken toen een hoogbejaarde dame zich uit haar voertuig worstelde.
‘Sorry dat ik wat aan de vroege kant ben’, mompelde ze in de deuropening. Godsnakend blij was ze dat haar geriatrische nijverheid gelijkvloers kon worden afgewerkt.
Moeizaam strompelend wist ze met uiterste krachtsinspanning de stoel aan mijn werktafel te bereiken.
De koffie stond klaar.
Daar ben ik niet lullig in.
Het zou een half uurtje duren.
Ze klopte de roos van haar schouders en wierp een bewonderende blik op het beeldscherm van m’n laptop.
‘Gelukkig, u bent waarschijnlijk wel handig met zo’n ding. Ik kan er niet zo goed mee overweg. M’n zoon heeft me vanmorgen nog een beetje op weg geholpen’.
Zuchtend en steunend diepte ze uit haar tas een tablet van een inferieur merk dat voor de duur van dat halve uur onze gids in communicatieland zou zijn.
Nadat ze de aan/uitknop had gevonden, ging het spel op de wagen.
Happend naar adem produceerde ze drie moeizaam geformuleerde, nogal ingewikkelde vragen waarbij ze de indruk wekte niet helemaal door te hebben hoe hoog het meerkeuzegehalte ervan was.
Ik greep resoluut de regie.
Dat zouden we nooit in een half uur trekken.
‘Geef dat ding maar hier, dan tik ik het effe in. Wel zo handig’.
Een zucht van opluchting.
In een kwartiertje, waarin ze alle gelegenheid kreeg om zich te goed te doen aan m’n koffie, racete ik door de slim opgezette vragenlijst van haar medium.
Ja, ik heb digitale televisie. Ja, een laptop. Internet ook. En waarachtig een smartphone.
Inleidende schermutselingen waarna ik bij de kern van de zaak belandde. Geen meningen over zaken die me echt bezighouden. Op geen enkele manier werd ik in de gelegenheid gesteld om bijvoorbeeld namens ons allemaal Naarden op de opiniekaart te zetten. Maar een volslagen oninteressante rij vragen over de Europese Gemeenschap in relatie tot het landbouwbeleid. Bepaald niet het type onderwerpen waarmee ik dagelijks uitgebreid aan m’n gerief kom.
De saaiheid droop van haar tablet af.
Klusje geklaard.
En ver voor op het tijdschema.
De dankbaarheid van haar kant was niet te filmen.
Ze moest er nog vier vandaag.
Een dezer dagen word ik gebeld door haar chef.
Tevredenheidsonderzoek.
Of ik hem alsjeblieft niet wil vertellen dat ik alles zélf ingevuld heb.
Mij had ze.
We namen geroerd afscheid.
Toen ik drie kwartier later vanuit de bovenverdieping op straat keek, zat ze achter haar auto uitgebreid te telefoneren op het bankje waarop mijn overburen zich ’s zomers te goed doen aan de avondzon.
Tel uit je tijdwinst.
Net op het moment dat ik haar vol schuldgevoel naar binnen wilde noden voor nóg een bakkie, doemde een manspersoon op.
Haar zoon?
Mantelzorger?

Geef een reactie

