Het idiolect van de voetbalcommentator

Geplaatst: 5 oktober 2015 in taal
Tags:

jorrit-hendrix(psv)(4) (1)

Vandaag verschijnt, tien jaar na de vorige, de vijftiende papieren editie van Van Dale. Maar liefst 4.880 nieuw vormgegeven pagina’s met kleur en tekeningen. Het respectabele aantal van 241.000 woorden met opvallend veel Engels. Taalpuristen zullen dat verafschuwen. Maar als je taal beschouwt als het dna van ons volk dan is er sprake van vooruitgang. Toch?
Ik heb ze uiteraard nog niet alle 241.000 doorgeworsteld maar vermoed dat het tenenkrommende abracadabra van onze voetbalverslaggevers (terecht) niet door de censuur van Ton den Boom en z’n maten is gekomen.
Studio Sport bezorgt me regelmatig slapeloze nachten.
Het fenomeen ‘Heracles’ heb ik amper verwerkt of er dient zich nieuw materiaal aan waarbij mijn bloedeigen melatonine zwaar onder druk komt te staan.
Ik lust er wel pap van.
Na het indrukwekkende voetjebaldagje van gisteren sta ik weer helemaal op scherp. Want daar hoorde ik ze weer:
‘Doorontwikkelen’ en ‘lichaamsschijnbeweging’.
Als de PSV’er Jorrit Hendrix zich doorontwikkelt, zou hij binnenkort zo maar rijp kunnen zijn voor de hopeloos aan lager wal geraakte brigade van Danny Blind. Hoogste tijd trouwens om zich een paar tattoos, een stelletje geile voetbalschoenen en een debiel kapsel aan te meten. Want zonder deze immens populaire symboliek, kun je het wel schudden in dat milieu.
Ontwikkelen is een proces. Na een periode van stilstand kun je je verder ontwikkelen. Wat moet ik me voorstellen bij doorontwikkelen? Hoe werkt zoiets?
Maar vooruit, we zijn de lulligste niet.
deaver_j_schijnbeweging_09Stukken meer moeite heb ik, sprekend over die voetbaljongens, met de term lichaamsschijnbeweging.
Het suggereert een sprekend paradigma uit het ongetwijfeld rijke arsenaal van zo’n sporter. De vraag rijst echter welke schijnbewegingen er in deze context verder nog te maken zijn.
Welke onvermoede mysterieuze krachten spoken er rond op onze velden?
Ik kan ze niet bedenken.
Maar ik ben niet zo’n voetballer.
Dat zal het zijn.

Over Heracles : https://fransmuthert.wordpress.com/2009/03/17/heraaaaaaaacles/

reacties
  1. Beus schreef:

    Na het ontwikkelen komt het afdrukken en soms moet je gedeeltes doordrukken.

Geef een reactie

