Mart krijgt veel brieven van fans

Geplaatst: 13 juli 2015 in afscheid, de dood of de gladiolen, sport, Tour
Tags:,

mart-smeets-krijgt-veel-brieven-van-fans (1)M’n haat-liefde-verhouding met de man die jarenlang late night de Touravond bepaalde, begint te schuren. Van een fervente fan werd ik de laatste jaren een zure criticus die steeds meer moeite kreeg met z’n doorzichtige opzetjes. Met name als hij te gast is in diverse talkshows vliegt ie regelmatig ruim uit de bocht met zorgvuldig bedachte, immer fors van het stramien afwijkende meninkjes (op zich niks mis mee) waarbij hij z’n opponenten soms op treurige wijze weet te schofferen. Meestal zie je de ellende van verre al aankomen. Als hij met die wereldvreemde blik van ‘m opeens recht in de camera tuurt, weet je dat de poppen gaan dansen.
Maar z’n ego-show de Avondetappe was, met alle kritiek die je op hem kunt hebben, toch een oase van rust (en niveau) na een hectische tourdag.
Hectisch.
Iedere zichzelf respecterende renner, volger, commentator of anderszins aan de Tour geparenteerde sterveling lijkt uit dezelfde trommel met versnaperingen van de mediatraining te snoepen. Dat de vele valpartijen hectisch zijn, daar kan ik nog wel in komen. En ook een godganse dag durende ontsnapping mag dat predicaat wat mij betreft nog wel verdienen. Maar als iedere uitgepierde renner na afloop aan de finish met droge ogen volmondig verklaart dat het een hectisch dagje was, besef je dat de devaluatie van dit begrip in volle omvang toeslaat.
Terug naar die Avondetappe. Sinds zijn door hemzelf zorgvuldig geregisseerde afscheid, slaat de heimwee toe. Van de alternatiefjes krijg ik ‘m amper omhoog. Lachebekje Dione (een adept van de oude meester) en ene Gert van de Publieke hebben me nog niet in een staat van opperste verrukking kunnen brengen en het veredelde Voetbal International (Tour du Jour) van RTL is mijn stukje cake al helemaal niet.
Het zal wel aan mij liggen.
Tussen alle huilbrieven die Mart kennelijk krijgt, zit de mijne niet.
Het afscheid is definitief. Hij heeft het trouwens veel te druk. Met het schrijven van een van de plank gerukt zielloos dagelijks collumnpje voor de Volkskrant bijvoorbeeld. Hij schrijft dat soort dingetjes doorgaans in een kwartiertje, vertrouwde hij ons ooit toe. Als ik het niet dacht.
Maar, eerlijk is eerlijk, de heimwee is er intussen wel.

reacties
  1. Beus zegt:

    Toch was de Avondétappe van een hoger niveau dan de huidige tourprogramma’s.
    Ik mis hem.

Geef een reactie

