Komkommertijd

Geplaatst: 12 juni 2015 in consument, crisis, cultuur, persoonlijk
Tags:,

Komkommermarkt_05Mijn belangstelling voor een avondje tv zal wel niet sporen met die van de gemiddelde kijker. Doorsnee zijn levert in het leven weliswaar een risicoloos verblijf op deze aardkloot op. Maar met m’n kijkgedrag wil ik daar in ieder geval met alle liefde wat van afwijken.
Met dank aan de verworvenheden van de moderne techniek is een avondje voor de buis (toch al geen core business) al lang geen vanzelfsprekendheid meer. ‘Uitzending Gemist’ en een stevige recorder van m’n kabelexpoitant zorgen ervoor dat er hoegenaamd geen vitale keuzes meer gemaakt hoeven te worden. Die krenten (Zembla, prikkelende documentaires, Nieuwsuur en veel satire en cabaret, ja vooral dat) vis ik op mij welgevallige momenten wel uit de omroeppap. En via Netflix ben ik tegenwoordig helemaal verkocht aan ‘de series’ op afroep die een bijna dagelijks ritueel zijn geworden. Een voor mij tot enkele maanden geleden maagdelijk gebied.
Mijn prime times lagen tot voor kort tussen zes en half negen (Zes Uur Journaal, EénVandaag, een paar Sportjournaal-itempjes, DWDD en het Acht Uur Journaal) en na twaalven (de herhaling van een andere favoriet: Jeroen Pauw).
Tot voor kort inderdaad, want na de sport gaat de stekker er tegenwoordig rücksichtslos uit, nu we al wekenlang geterroriseerd worden door dat meer dan treurige ‘Bed&Breakfast’.
Christummezielen, wat een ongein. Met als klap op de vuurpijl een uurtje later het hoofdgerecht: het minstens zo treurige ‘Droomhuis Gezocht’, de door de stoffige opperrukker Sybrand Niessen geregisseerde natte droom van minimumlijdend Nederland.
Ik moet toegeven: die Jan Dinges van Omroep Max weet z’n thermometer aardig in de aars van kneuterig Nederland te steken.
En voor Jinek of Umberto hoef ik ook niet wakker te blijven.
Ik begin steeds blijer te worden met m’n digitale recorder van Ziggo.

Geef een reactie

