De evaluatie

Geplaatst: 6 december 2013 in actualiteit, geloofsbeleving, Naarden
Tags:,

Een week lang heeft boulerend Naarden dagelijks om 17.00 aan de buis gehangen om te zien wat onze gristullukke zendgemachtigde gebakken had van een half uur scharrelen met onze dure tijd. Los nog even van de extreme wachttijden. Wat er van het item Vestingballen overbleef in het rijkelijk warrige knip- en plakwerkje (om de vijf minuten dient onze Zaligmaker er met de haren bijgesleept te worden) was bij nader inzien best aardig. Dat mijn ronduit goddeloze bijdrage daarbij niet door de evangelische censuur kwam, kan ik zonder meer billijken. Daar win je geen zieltjes mee. Bovendien accentueert zo’n verschijning nog maar eens extra het vooroordeel dat JDB écht een stoffige  ouwelullensport is.
Het kan niet anders of schildermeisje AYA, die het voortreffelijk deed, was volkomen terecht behoorlijk in haar nopjes. Of wat dacht je van JELLIE die het trouwens tot z’n immense teleurstelling qua zendtijd fors moest afleggen tegen die vermaledijde Klokkenluider van de Grote Kerk.
En DAAN natuurlijk die zich in een deuropening nog even prominent in beeld wist te knokken.
Maar misschien hadden we in navolging van Paul Vuijst, een vanuit het evangelie pedalerende anonymus, Kaatje Keijl, Paul Fagel die z’n goddelijke biefstukjes tegenwoordig vanuit een nogal mistige geloofsovertuiging bakt en nog wat ander loslopend volk, vol overtuiging moeten melden dat we ons dagelijks bij het ballen gooien rijkelijk door de Heer laten inspireren.
We kunnen er slechts naar gissen.
Mijn omroep is het nooit geweest. En de kans dat ik m’n VPRO ooit inruil voor dit bevindelijke geneuzel schat ik ook in de toekomst op nul komma nul.
Wat ik er intussen van overgehouden heb zijn de slapeloze nachten vanwege het irritante, zalvende stemmetje van het intens blije jongmens Herman Wegter die nog maar eens bewees hoe tenenkrommend iets te overdadige articulatie soms kan zijn.
Nieuwe afbeelding (6)
PS: Misschien slaag ik er nog in om een Vestingballencompilatie van het tv-programma te maken. Vooralsnog is me dat technisch gezien te machtig. Je moet het voorlopig dus maar doen met een foto.

Geef een reactie

