Aanrader

Geplaatst: 17 maart 2013 in boekenweek, cultuur, gelezen, persoonlijk
Tags:,

reizen zonder johnOp één of andere manier is mijn verblijf in m’n winterresidentie altijd verbonden met de kloeke werkjes van Geert Mak. En ik maar roepen dat ik een fictielezer ben. In 1995 las ik er De eeuw van mijn vader. M’n enthousiasme daarover was zo groot dat ik het boek achter liet bij een daar wonende Nederlander die ik wel erg nieuwsgierig gemaakt had. Inmiddels heb ik die indrukwekkende biografie van het Nederland van de twingste eeuw (waar ik de tweede helft van meemaakte) al twee keer herlezen. In 2004 verslond ik aan de boorden van die Atlantische Oceaan In Europa, waarin Mak de sporen van de geschiedenis van ons continent door de eeuw volgt. Dagenlang sprak ik er over met een hoogbejaarde Sudeten Duitser die een wel bijzonder treurig deel van die geschiedenis zelf meegemaakt had. En dan gaat zo’n boek helemaal leven. De mij op de middelbare school slechts mondjesmaat toebedeelde contemporaine geschiedenis, wordt met de boeken van Geert ruimschoots gecompenseerd.
Dit jaar was z’n nieuwste pageturner aan de beurt, Reizen zonder John. Een baksteen van meer dan 500 bladzijden, die ik dit keer godezijdank als E-pub bestand in m’n E-reader had opgeslagen.
Ik heb niet zo veel met de USA. Maar als iemand als Geert Mak na gedegen bronnenonderzoek (een gigantische verantwoording daarvan is achterin het boek opgenomen) in 2010 dezelfde reis die John Steinbeck in 1960 dwars door Amerika ondernam, nog eens dunnetjes overdoet en daar meeslepend over schrijft, dan hang ik.
Mak neemt de lezer mee vanuit Sag Harbor, New York, dwars door het noorden van de Verenigde Staten tot San Francisco en dan terug via Texas en New Orleans. Onderweg komen talloze historische thema’s aan bod, variërend van de opkomst en neergang van de auto-industrie in Detroit, de communistenjacht van Joseph McCarthy en de opkomst van de megakerken. Tussendoor spreekt Mak met lokale bewoners en put hij uit verhalen van Amerikanen die hij kent van eerdere reizen naar het land. Hierdoor biedt het boek een aangename mix tussen een historisch werk en een reisverslag – vervelen doet het geen moment.

Mak doet waar hij het beste in is: de grote lijn van de geschiedenis (vanaf het ontstaan van de VS tot heden) pakken en die herleiden tot het leven van een paar mensen. Wat betekende een historische ontwikkeling nu concreet voor mensen in een bepaald dorpje? Hiermee komt de geschiedenis waarover hij vertelt tot leven. Hij laat zien dat hij een van de besten is in wat hij doet: een mooi verhaal vertellen dat de lezer grijpt en niet meer loslaat.
Alle halve en hele waarheden die je in je leven opdeed over de USA worden door Mak in een uitermate verhelderend perspectief geplaatst. Met voor mij de nodige eyeopeners, mag ik wel zeggen. Fantastisch dat er een Geert Mak bestaat.
Als je belangstelling hebt voor dit E-pub bestand, laat het even weten. Ik mail het je.
Onze zuiderburen wijdden er een uitgebreide tv-uitzending aan. Die kun je, als je tijd en zin hebt hieronder volgen.

reacties
  1. Burro schreef:

    Erg lezenswaardig blog. Ik hoor van velen in mijn omgeving, dat het boek de moeite waard is.
    Ik zal eens een poging wagen om het op de kop te tikken.

Geef een reactie

