Ik waste m’n handen al vroeg in onschuld

Geplaatst: 24 november 2012 in actualiteit, bridge, consument, geloofsbeleving, humor, internet, opvoeding, persoonlijk
Tags:

Als kind werd ik des zondagsmorgens door mijn diepgelovige ouders naar de Spieghelkerk in Bussum gejaagd. Voor het op maat toegesneden synchrone geknutsel in de kinderkerk in het aangrenzende Willem de Zwijgerlyceum haalden ze hun bevindelijke neus op. Je kunt je nazaten niet vroeg genoeg doordringen van de ware ernst van het geloof. Kortom: we waren veroordeeld tot het aanhoren van een optocht volstrekt onbegrijpelijke preken afgewisseld met zo mogelijk nog ondoorgrondelijkere gezangen. Ik kan van die laatste trouwens na vijftig jaar nog vele zonder haperen opdreunen. Tijdens de Dienst des Heeren doodde ik de tijd met het van buiten leren van de psalmen die we op maandagmorgen dienden op te dreunen op het nabijgelegen Christelijk Instituut Brandsma. In die tijd bestierd, jazeker,  door mijn ouwe heer. Eén hapering leverde het cijfer 9 op, twee keer stotteren een 8 en als het geheugen drie keer dienst weigerde mocht je ’s middags na schooltijd voor straf op bijspijkercursus.
In het godshuis van de vijand waagden we ons uiteraard niet maar af en toe werd een ruimhartig uitstapje gemaakt naar een broedergemeente die in ieder geval nog enigszins in de profielschets van m’n ouwelui paste.
De Johanneskerk.
Het tegenwoordige Denksportcentrum Bussum.
Het smakelijke appje van de bibliotheek er deze week tussen de slemmetjes door maar eens even op losgelaten.
En inderdaad, als opmaat voor een succesvolle kleinkunstcarrière heb ik er in 1960 als historische gebeurtenis geschitterd in een liturgisch uiterst verantwoorde toneelbijdrage waarmee de eredienst geheel eigentijds verluchtigd werd.
Een lijdensdrama.
Als Pilatus.
Dat handen wassen zat er al vroeg in.

reacties
  1. Beus schreef:

    Psalm 27:6 heeft toch veel indruk op je gemaakt:

    Daarom heft zich mijn hoofd
    fier boven de vijanden rondom mij,
    ik wil offers brengen in zijn tent,
    hem juichend offers brengen,
    ik wil zingen en spelen voor de HEER.

    Het was even zoeken, dat wel.

Geef een reactie

