Ouwe lul zet z’n wereld op z’n kop

Geplaatst: 7 november 2012 in consument, crisis, internet, literatuur, media, persoonlijk, vakantie, volkskrant
Tags:,


Vandaag beleefde ik m’n private historische momentje. M’n papieren ochtendkrant gaat na veertig jaar aan de wilgen. Niet dat ik ontevreden ben over de Azijnbode, verre van dat zelfs. Maar opgestuwd door de vaart der volkeren heb ik na oneindig aarzelen besloten een geheel eigentijdse invulling te geven aan m’n leesgedrag.
Ik ga digitaal. En dat is in een paar maanden tijd al weer de tweede ingrijpende innovatie. Deze zomer ontdekte ik de geneugten van het E-book. Jarenlang kon ik dan wel met enig misplaatst gevoel voor dramatiek roepen dat ik papier en drukinkt wilde ruiken, sinds de intrede van de E-reader (nota bene aangeschaft bij m’n boekhandel….) was ik in verrassend korte tijd om. Tot in lengte van dagen heb ik een nog steeds gestaag groeiende hoeveelheid leesvoer in huis. Er zal sporadisch nog wel eens een boekje aangeschaft worden, maar digitaal lezen op ieder zelfgekozen moment (en plaats) blijkt een buitengewoon aangename en uiterst handige bezigheid. Scheelt trouwens op vakantie een halve kofferruimte. Los nog even van het gewicht.
Het finest moment van mijn dag is sinds jaren bij het ochtendgloren de eerste bak koffie en de krant. In bed, wel te verstaan. Toen ik in augustus binnen een week op onfortuinlijke wijze tegen een rechter schouder uit de kom, een sleutelbeenbreuk (links) en een paar geneusde ribben aanliep, was het consumeren van die papieren krant in bed een complete onmogelijkheid. Waarna het tablet er noodgedwongen aan te pas kwam. En nu ik ontdekt heb dat ik m’n krant in een messcherpe vormgeving (originele lay out én tekstversie) iedere dag kan downloaden en vervolgens naar believen offline kan lezen, is er een compleet nieuwe wereld opengegaan. En dan heb ik het nog niet eens over de amper te ontwarren chaos die er wekelijks in mijn legerstede ontstaat bij het uit elkaar pellen van de ontelbare zaterdagse bijlagen.
Voor mij hoeven er geen bomen meer omgehakt te worden. Leve het milieu.
Scheelt op jaarbasis ook nog eens 130 €.
Ook nooit weg.

reacties
  1. helena schreef:

    Ik hoop dat je weer helemaal hersteld bent.
    handig! ik zit er zelf ook aan te denken. Maar eerst een tablet aanschaffen. Volgens mij kan je daar ook boeken op lezen, toch? en anders een e-reader. Inderdaad, scheelt veel ruimte in de bagage etc. alleen word ik gek van die apparaten en dan heb je ook tig verschillende oplaadapparaten nodig voor de accu’s /batterijen en wat nog meer en wat nog meer…;-)
    Volgens mij scheelt het de krantenbezorger ook heel wat kilo’s aan krantenpapier om te bezorgen. Maar of zij er blij mee zijn als iedereen de krant digitaal gaat lezen?

    • fr@nsmuthert schreef:

      Hallo Helena.
      Dat is een tijd geleden.Gedeeltelijk afgescheurde spier in schouder. Veel pijn. Kan nog wel een half jaar duren. Geen tennis, etc.
      Die digitale versie van de Volkskrant (maar ook de NRC) is super!
      Op je tablet kun je uiteraard ook boeken lezen maar een E-reader is helemaal te gek. Je kunt er ook in de zon, mee lezen, dus handzaam.
      Voor ca. 100 € heb je er al eentje. Ik heb een Kobo. Samen met Sony volgens de Consumentenbond de beste.
      Ik heb duizenden boeken.

      Groet

Geef een reactie

