Typisch Nederlands: allemaal je eigen bankje

Geplaatst: 10 augustus 2011 in fotografie
Tags:

Met een beetje fantasie valt dit te rangschikken onder Urban Exploring. Hoewel, als je na dertig meter plotseling met eenrichtingsverkeer te dealen hebt, kent de exploring z’n brute beperkingen. Natuurlijk, het betreft hier geen verlaten gebouw, domein of tunnel. En met het oog op railtracking valt binnen een straal van twee kilometer ook een troosteloze spoorlijn niet te spotten.
Om zomaar vrijmoedig plaats te nemen op één van de vier bankjes is ook zo wat. Zeker, ik heb er m’n voetstappen achtergelaten en m’n foto’s meegenomen. Een misdrijf zonder slachtoffers, dus.
Even uitgetest. Alle vier. Vanmorgen vroeg. De deelnemers aan het pretentieuze, experimentele  woonproject voor jongeren waartegen ooit bij de eerste rudimentaire plannen van de gemeente de actiegroepen te hoop liepen, lagen toch nog tussen de klamme lappen. Waar het buurtprotest voor vreesde, werd inmiddels werkelijkheid. Een ruim bemand overvalteam van de ME verschafte zich op nogal brute wijze toegang tot het optrekje van een van de bewoners, geparenteerd aan een individu met een niet geheel onbesproken reputatie. Niemand aanwezig. En ook niet leuk voor de argeloze buren natuurlijk, die helemaal nada met dit soort ellende te schaften hebben. Niettemin, het woord drugs zoemt door mijn straat.
Die eerste zit het lekkerst. Een beetje de klassieke aanrecht-look met z’n quasi granieten zetel. Het gietijzeren tafeltje is geheel gereserveerd voor een verpieterd plantje. Decoratief groen is er sowieso in. De derde, opgetrokken uit het uiterst modieuze, ruwe steigerhout, zit ronduit kut met peren. Zeker met m’n korte broek. Splinters loeren.
Kwestie van exploring.

Update: De tekst is na het checken van de broodnodige bronnen enigszins aangepast.

reacties
  1. Aad Verbaast schreef:

    Typisch geval van ‘va banc’ mentaliteit. Je zal er maar mee zitten.

  2. Rob Alberts schreef:

    Spannend verhaal met een rustieke foto.
    Dit jaar heb ik zelf te weinig op mijn eigen tuinbankje gezeten.
    De drugsgerelateerde momentenheb ik vreemd genoeg nog nooit meegemaakt.
    Vriendelijke groet

  3. Beus schreef:

    Als ik het goed begrijp komt SEON binnenkort je huis infiltreren.
    Als ik jou was zou ik die wietplantage op zolder maar snel afbreken.

  4. PACO PAINTER schreef:

    Die standaard met het plantje erop doet het ook wel goed op de foto

  5. Mo schreef:

    woonproject voor ontspoorde jongeren In Naarden? Hoe willen ze die gasten in gotsnaam ooit weer in de doorsnee maatschappij laten integreren?

    • fr@nsmuthert schreef:

      De gemeente heeft er voor de broodnodige rust imiddels ook wat ouderen geplaatst, Hanneke.

      • Karen schreef:

        Voor de goede orde, meneer Muthert: De ouderen (55+) wonen al sinds de oplevering van de appartementen op de begane grond en hebben de door u geteste bankjes geplaatst. Verder kan ik u vertellen dat, zoals ik het beleef, jong en oud het hier prima met elkaar kunnen vinden en dat géén van de jongeren ook maar iets te maken heeft gehad met de door u bedoelde incidenten!

        Check your sources!

        Vriendelijke groet,

        een wat oudere bewoner

  6. Arjen schreef:

    Beste mijnheer de Hobbycolumnist,

    U schildert ons nu allemaal af als werkloos tuig. Ik adviseer u eerst uw bronnen na te gaan, en dan eens een kritisch stukje te schrijven.

    Ondergetekende was vanmorgen ron 7:10 al onderweg naar zijn werk, ik denk niet dat u voor die tijd onze bankjes heeft geprobeerd. Net alsof u dat overigens overdag niet durft.

    Gegroet,

    Een van de bewoners

    • fr@nsmuthert schreef:

      Beste Arjen: Waar heb ik gezegd dat jullie werkloos tuig zijn? Integendeel, ik draag jullie een warm hart toe en heb persoonlijk nooit bezwaar gehad tegen dit project. Dat je al om 7.10 op weg was naar je werk, doet me deugd. Ik wil best een keer een biertje met je komen drinken op je bankje. Op klaarlichte dag. Zorg jij dan voor een beetje zon?

  7. Evert schreef:

    mooie bank die van steigerhout!

  8. fr@nsmuthert schreef:

    @Karen: Deze week de oud-brandweercommandant gesproken. Die van het eerste bankje. Gisteren was ik in de woning van degene wiens huis bij de ME-inval enorme schade heeft opgelopen. Natuurlijk heb jij, net zo min als ik (50 meter verderop) iets te maken met die onverkwikkelijke affaire. En verantwoordelijk zijn wij er ook geen van beiden voor. Zoals ik al eerder opmerkte: ik heb nooit bezwaar gehad tegen het project. In tegendeel, ik vind het geheel wel een gezellige indruk maken. Ben jij , by the way, de pianoplayer?

Geef een reactie

