Gezellig, die Ziggo-terreur

Geplaatst: 3 augustus 2011 in consument, crisis, media
Tags:

Net voor het finaleweekend van Wimbledon scheurde over het scherm van mijn plasma-ontvanger het vrolijke bericht dat mijn kabelaar van zins was verschillende tv-zenders te verplaatsen/ verwijderen. Daaronder BBC-2, het analoge kanaal dat me twee weken lang intens tennisplezier had verschaft. Ik vond m’n beeldkwaliteit uitstekend. Nooit getaald naar digitaal. Was ik in het bezit geweest van een digitale ontvanger dan waren die veranderingen me bespaard. Goeie truc van Ziggo. Nou moest ik wel. Even hun website bezocht. En een winkel waar ik ter plekke een digitale decoder kon scoren. Wilde ik er echter zeker van zijn dat mijn toekomstige digitale vriend helemaal toegespitst was op de koene kabelexploitant dan diende ik toch vooral met hen in zee te gaan.
Besteld dus.
Een dag later had ik het startpakket al in huis. Ik zou het varkentje zelf wel even wassen. Daar had ik geen Ziggo-techneut voor nodig. Maar geen decoder, die zoals de info vermeldde, binnen 14 dagen in mijn bezit zou zijn.
Wel allerlei mailtjes met info over m’n veranderde abonnement. En uiteraard waren er ook weldra 105 hele euri afgeschreven van mijn rekening.
Ik mag zeggen dat ik een redelijk geduldig mens ben. Zou de vakantietijd wel zijn.
Na vijf weken wachten vond ik het welletjes.
Even bellen dus. Vandaag.
De bekende terreur. Allerlei dienstmededelingen, waaronder de kosten van het gesprek. 10 Cent per minuut. Begreep ik. De verbinding werd om onverklaarbare redenen verbroken.
Tweede poging.
Via een paar doorkiesnummers hing ik aan de klantenservice.
Het overbekende: Al onze medewerkers zijn in gesprek. Heeft u een ogenblikje geduld?
Nou, geduld had ik. En als het om een ogenblikje ging? Mij hoorde je niet zeuren. Maar wel even de stopwatch ingedrukt.
Gedurende vijfentwintig minuten (..) moest ik enkele malen de opwelling onderdrukken om de hoorn op de haak te gooien. Maar uiteindelijk had ik hem te pakken, die wat moeilijk verstaanbare medewerker uit onze overzeese gebiedsdelen die vaststelde dat ik de verkeerde bestelling had ontvangen. Al ruim een maand was ik in het gelukkige bezit van een niet te gebruiken smartcard die, zo vermoedde ik, in dat feestelijke kastje gestoken diende te worden.
Om de haverklap werd ik in de muzikale wacht gezet. Mijn Surinaamse vriend moest voortdurend ruggespraak voeren met zijn superieuren om mij op maat te kunnen bedienen.
Maar daar zouden we het dan hebben:
Ik heb slecht nieuws voor u meneer Muthert. De periode waarin u uw pakketje kon inwisselen voor de juiste, door u bestelde decoder, is helaas verstreken.
…………………………………….
Toen braken de vliezen.
-Dus als ik het goed begrijp word ik gestraft voor het feit dat ik geduldig afgewacht heb en niet meteen na een week aan de bel ben gaan hangen?
Dat vond meneer Bouterse niet zo aardig van me.
Nee, de tijd van aardig zijn was wat mij betreft inderdaad behoorlijk passé. Ik eiste op verontwaardigde toon dat de zaak als de sodemieter geregeld zou worden. De fout lag bij Ziggo en de hoogste tijd voor hen om maar eens in de hoeven te komen. Zo niet, dan wilde ik toch wel bijzonder graag onmiddellijk doorverbonden worden met de chef.
Weer werd ik enige keren in de wacht gezet. De hele top-40 had ik inmiddels voorbij horen komen.
Meneer Muthert? Ik heb goed nieuws voor u. Wij gaan u de decoder toezenden, als u ons eerst het ontvangen materiaal terugstuurt.
Dat gingen we dus niet doen. Eerst maar ’s zien en dan geloven.
Ik zal de lezer een aantal pakkende details van onder andere een taalbarrière besparen. Maar vanaf nu, 68 minuten en 43 seconden later (heeft u een ogenblikje geduld?), hang ik aan de voordeur om meneer Ziggo te verwelkomen.
Ik begrijp Youp helemaal maar heb helaas geen 1500 enthousiaste bezoekers van Carré tot m’n beschikking om dit soort terreur te fileren. Dan maar zo.

reacties
  1. Catharina schreef:

    Vet balen!
    Veel #$%@^!!

    Wij zijn allang digitaal, moderne tv’s hebben geen decoder nodig. Vraag me niet om uitleg. BBC2 is blijkbaar voor Nerds (zoals ik) want toen moesten we nog wel moeite doen om te stoeien met de instellingen v/d tv om die zender erbij te krijgen. Heerlijk onge-emancipeerd heb ik ‘mijn man dat laten doen’ 🙂

    Een paar weken geleden ging ook onze BBC2 op sneeuw en heb ik mij er maar eens in verdiept. Victorie was mijn deel,
    gelijk maar eens even de zender volgorde naar mijn zin ingedeeld. Das eerst N1, 2 en 3; dan de Belgen en dan de Britten.

    En dan pas al die commerciele baggerzenders 🙂

  2. Rob Alberts schreef:

    Tv, internet en telefonie in een abonnement voor een schappelijke prijs en klachten alleen maar met email of telefonie.
    Hoe hebben we dat vroeger toch gedaan dat communiceren?
    De problemen en irritaties zijn er alleen maar groter op geworden.
    Succes en sterkte!

  3. Mo schreef:

    Breek me de bek niet open over Ziggo. De telefonische klantenservice – service? – is een ramp, en als je het waagt om in een chatgesprek een kritische opmerking te plaatsen, zoals een terechte klacht, dan mieteren ze je zonder opgaaf van redenen buiten.
    Juist ja, net zoals nujij.nl

  4. Praat me niet over Ziggo, gewoon. alles opgezegd, dan maar even TV kijken op de computer.

  5. Beus schreef:

    Mijn reactie is verlopen. Sorry. Te laat.

  6. hettriumviraat schreef:

    Da’s dan weer zwaar K! Ik kwam en na terugkeer van vakantie achter dat de kabelboer bij ons twee kanalen, waaronder BBC World, uit het basis pakket had laten vallen, zonder opgaaf van redenen.

Geef een reactie

