Nujij en de cartoonrellen / Nu ik

Geplaatst: 1 augustus 2011 in actualiteit, Bloggen, Fundamentalisme, media, persoonlijk, politiek, ultra rechts geluid
Tags:, , ,

Wat me op het Volkskrantblog in vijf jaar niet gelukt is, kreeg ik toch potverdorie bij Nujij binnen een paar maanden voor elkaar. Een (tijdelijke) ban.
Ik mag dan wel roepen dat ik in de eerste plaats voor m’n bloedeigen plezier schrijf, het is natuurlijk wel zo aardig als je zorgvuldig bij elkaar getikte stukkies ook een beetje gelezen worden. Nadat het Volkskrantblog ter ziele was gegaan, besloot ik na ampele overwegingen door te gaan als soloblogger. Bij WordPress. En om ook daar een lezerspubliek te lokken, plaatste ik op Nujij de linkjes naar m’n bijdragen. Met succes. Het is weliswaar allemaal bij lange na niet meer wat het geweest is. Maar ik ben tevreden.
Gisteren kon ik er, hoe ik ook m’n stinkende best deed, opeens niet meer inloggen. En ook m’n laatste bijdrage was weggehaald. Naar de reden kon ik slechts gissen. Contact is er niet geweest. Alle reden natuurlijk om me te verstaan met de redactie. Na een halve dag kreeg ik het volgende standaard kattebelletje terug:
L.s.,
De berichten die u probeert te plaatsten zijn niet gewenst op NUjij. NUjij is een nieuwssite en uw berichten bevatten te weinig tot geen nieuwswaarde. Daarnaast zijn ze niet geschikt voor een discussie omdat ze tendentieus en ongepast zijn en niet aanzet zijn tot een goede NUjij-discussie. U kunt uw berichten dus elders plaatsen.
De meest saillante details heb ik maar even vet gedrukt. En ik ben uiteraard rete-nieuwsgierig wat dan wel een goede Nujij-discussie mag behelzen.

Interessant. Een platform dat vergeven is van simpele linkjes zonder commentaar naar nieuwssites (met soms tenenkrommende reacties) heeft kennelijk nieuwswaarde. Mij hoor je daar niet over. Doch een persoonlijk en rijk gevarieerd blog onder eigen naam, zeer regelmatig naar aanleiding het nieuws van de dag, wordt niet op prijs gesteld.
Naar aanleiding van mijn op de kop af 100 bij Nujij geplaatste verwijzingen naar dit weblog KRABBEN AAN DE KORST heb ik van hun kant nooit ook maar een kritische kanttekening ontvangen.
Het zal dan ook wel te maken hebben met mijn bijdrage van zaterdag jl. Niet van vreemde smetten vrij. En dan met name vanwege de bijgaande illustratie waarop Geert Wilders afgebeeld staat in een nazi-uniform dat ondergescheten wordt door een bewonderaar. In de tekst, in mijn ogen uitermate geschikt voor een discussie, nuanceerde ik een en ander en vermeldde uitdrukkelijk dat ik Wilders niet als nazi zie. Een bijdrage trouwens die, naast 1 hatemail, alleen al op die dag 126 pageviews via Nujij genereerde.

Mathijs Hendrix maakt fraaie kunst. Deze is van ver voor Utøya. Maar wel weer zo actueel als de neten. Mij zul je niet horen beweren dat ie een nazi is. Ontkennen kun je echter niet dat het gedachtegoed hier en daar opmerkelijke parallellen vertoont. En als labiele geesten met de harde en vijandige retoriek van vooraanstaande cultureel conservatieven aan de haal gaan en daar hun eigen interpretatie aan geven, heb je de poppen wel aan het dansen. Daar ben je niet rechtstreeks verantwoordelijk voor maar er valt wel wat uit te leggen. Intussen mogen we wel vaststellen dat extremisten er alleen maar sterker van worden als de politiek net doet of sommige problemen niet bestaan.

Het mag duidelijk zijn: ik ben geen Wilders-fan. Integendeel. Wat mij betreft kan zijn gedachtegoed niet genoeg bestreden worden. Ik deed op mijn manier een poging de mogelijke rol van Wilders in de discussie rond Noorse kwestie expliciet te maken. Inderdaad, met een pittig plaatje. Mag ik daarbij even wijzen op de laatste zin? Hoezo nuance? Als dat geen discussiebijdrage is?
Nujij zal wel over het plaatje gevallen zijn en ik vrees met grote vreze dat ze niet de moeite hebben genomen de tekst te lezen.
Dat is jammer.
Uiteraard heb ik gevraagd om, in plaats van hun standaardbriefje, mij een onderbouwing te geven voor hun beslissing. Aan de hand van voorbeelden. Daarvoor staan, zoals gezegd, 100 eerdere bijdragen tot hun beschikking.
Ik kijk reikhalzend uit naar een plausibele toelichting.
Komt die niet dan is het wat mij betreft einde oefening.

reacties
  1. Ja, je kon het verwachten, Ook heb ik uit goede bronnen vernomen dat computers blogs scannen, oa ook op de geplaatsten afbeeldingen En dat bij alarm pas een moderater gaat kijken, dan ben je afhankelijk van hoe die denk.

  2. Beus schreef:

    Van ‘nujij’ zou je toch iets anders verwachten, hoewel ………. .
    Ze zijn natuurlijk pro-Wilders.

    • fr@nsmuthert schreef:

      Die laatste opmerking is voor jouw rekening, Beus. Als dat zo was, had ik dat platform nooit gebruikt. Maar een doortimmerde reactie van de kant van Nujij is wel het minste.

  3. maadtje schreef:

    je zou toch van een platform met de naam NUJIJ verwachten, dat jij ook je mening mag geven.Voor jou bedachten ze de naam NUNIET. Ik vind het wel geestig.
    Maar je Wilders-bijdrage vond ik ook iets te gemakkelijk.

  4. Rob Alberts schreef:

    Lezen en begrijpen wat er staat geschreven is niet voor iedereen weggelegd. Maar ik voorspel in ieder geval dat er van NUjij geen reactie zal komen. Vermoedelijk omdat zij zelf slecht zijn in discussies. Zonnige groet

  5. Glaswerk schreef:

    Intussen mogen we wel vaststellen dat extremisten er alleen maar sterker van worden als de politiek net doet of sommige problemen niet bestaan.

    Sterkers zelfs, daardoor heeft (extreem-)rechts een stevige poot aan de grond gekregen.

    En zie dan je account in dat geval dan maar ‘s weg te krijgen.

    Een verzoek indienen via http://www.nujij.nl/contact.2051078.lynkx zou voldoende moeten zijn.

    • fr@nsmuthert schreef:

      Het wachten op een antwoord duurt intussen wel erg lang.
      En wat dat account betreft: (ik heb er maar ’s op gegoogled) verwijderen schijnt heel wat voeten in de aarde te hebben.

  6. fr@nsmuthert schreef:

    Vanmorgen verstuurd aan info@nujij.nl
    LS,
    Een teleurstellende ervaring.
    Op mijn verzoek om een inhoudelijke onderbouwing voor de voor mij onbegrijpelijke verwijdering van mijn bijdrage aan Nujij, en de al even onbegrijpelijke ban die ik kreeg, ontving ik tot op heden geen antwoord.
    Dat is jammer.
    Misschien wel aardig om dit even te lezen:
    https://fransmuthert.wordpress.com/2011/08/01/nujij-en-de-cartoonrellen/
    Ik heb afgelopen maanden met genoegen gebruik gemaakt van uw podium. Waarvoor dank.
    Als dit uw policy is, en als u niet bereid bent verder te communiceren, wilt u dan met onmiddellijke ingang mijn Nujij-account Mutlog verwijderen?
    Krijg ik van u ook even een bevestiging?
    Dat is in ieder geval wel zo netjes.
    Hartelijk dank,
    Frans Muthert

  7. Emma schreef:

    Ik ben benieuwd of je voor eeuwig tussen de satelieten blijft zweven met je adres op NUJIJ. Ik heb een pagina op Blog in Blik en weet ook niet hoe ik daar vanaf kan komen. Je moet rete zuinig zijn op je identiteit langzamerhand. Maar wees blij, als je inbreekt in een verzorgingshuis, mag de directie de filmopname daarvan niet op internet publiceren op straffe van een hoge boete. Dus daar hoef je dan weer niet achteraan om er vanaf te komen. Scheelt een stuk.

  8. Mo schreef:

    Wees blij dat je er weg bent!

  9. fr@nsmuthert schreef:

    Volgens mij censureert Facebook ook.

Geef een reactie

