Natuurlijk kan het niet het hele jaar door biefstuk zijn met die kranten en tijdschriften. En ik kan er ook nog wel enig begrip voor opbrengen als in het wat schrale zomerseizoen af en toe de voorgebakken prak van de archiefplanken gerukt wordt om de gedrukte media een beetje te vullen. Maar er lijkt daarnaast ook sprake te zijn van zoiets als een hardnekkige trend. Het plaatjes kijken verovert stormenderhand het medialandschap. Niks tegen mooie plaatjes trouwens. Goeie fotografen zat. Ik kan soms minuten lang gebiologeerd naar hun hoogstandjes turen. Maar toch.
Neem nou de Volkskrant, mijn kwaliteitsochtendblad sinds jaar en dag. Nog niet zo lang geleden overgestapt op tabloidformaat. Handzaam en uitermate geschikt om onder het genot van een flinke bak koffie bij het krieken van de dag in bed te consumeren. Mij hoor je niet klagen. Maar vergis ik me nou of is het evenwicht tussen beeld en tekst zoek?
Journalisten zijn ook mensen. Met recht op vakantie. Een gecomprimeerde krant dus. Geen baksteen aan zaterdagse bijlagen (de achterkanten van de broodnodige advertentiepagina’s). We moeten het doen met Intermezzo. De naam spreekt boekdelen. En nog helemaal niet zo verkeerd.
Wat betreft de inhoud: Een paar lange achtergrondartikelen afgewisseld met lichte kost. Al of niet van die plank. En een uitgebreid interview met een BN’er. Gisteren kreeg, hou je vast, de Hilversumse self made schnabbelkoning/tv-presentator Jack van Gelder (Cheque van Geld) alle ruimte om uit te lekken over zijn gekwelde ego. Wees eerlijk: als je zeventien jaar lang Te land, ter zee en in de lucht gepresenteerd hebt, ben je natuurlijk een kanjer. Aan kritische vragen van Sara Berkeljon geen gebrek. Over zijn kritiekloosheid (Johan Derksen, of all people, vindt hem een slijmbal), zijn a-journalistieke aanpak als allemansvriendje. Die er prat op gaat voetballers die er toe doen met genoegen op schoot te hijsen. Of hun bruiloft te bezoeken. Waarna er van van enige objectieve benadering uiteraard amper meer sprake kan zijn. De zelfbenoemde positivo (Aardig zijn zit in mijn karakter) weet zoals altijd alles wat ook maar enigszins zweemt naar kritiek af te doen met absolute dooddoeners. Nee veel liever sleept hij als 65-jarige er die verrekte oorlog en de dood van z’n vader bij. Human interest. De Volkskrant Ultra Light. Je telt tegenwoordig niet mee als je vroeg of laat niet met een dooie vader, mag ook kind zijn, of de oorlog (die je zelf niet meegemaakt hebt) op de proppen komt. Kortom, de ultieme naadloze bevestiging van al m’n (voor)oordelen. Ik heb me er door heen geworsteld. Benieuwd als ik was hoe de praatgrage populist zich uit z’n potsierlijke PVV-vrijage zou lullen. En inderdaad, hij kwam ook op dat punt weer weg met de gebruikelijke dooddoeners.

Dan nu die hardnekkige trend. Dat gebrek aan evenwicht tussen beeld en tekst.
Jack krijgt alle ruimte van de wereld voor z’n risicoloze, natte winden. Maar liefst vier pagina’s heeft de wanhopige Intermezzo-redactie ingeruimd voor een vracht vrijblijvend gebabbel die zonder noemenswaardige problemen op één bladzijde gepast had. Maar wel weer met twee paginagrote foto’s van Guus Dubbelman. Twee pagina’s? Jazeker. Dat vult lekker.
Wat mij betreft hadden ze kunnen volstaan met dat zeer fraaie plaatje 2. Vanwege de symbolische betekenis voor het unieke oeuvre van deze matig interessante zakkenvuller pur sang. Die er met z’n zelfbevlekkerige ego een core business van heeft gemaakt de werkelijkheid met de nek aan te kijken.
Ik kijk reikhalzend uit naar het volgende intermezzo.
Frans Bauer, de schat?
Vooral veel foto’s graag.

reacties
  1. Mo schreef:

    Dit interview heeft een (1) voordeel gehad: ik weet nu dat ik die man helemaal nooit meer serieus moet nemen.

  2. Beus schreef:

    Waarom altijd zo negatief over de Volkskrant?
    Natuurlijk is vier pagina’s te veel, maar die foto van die nek is wel erg mooi.

  3. maadtje schreef:

    Toch een beetje kinnesinne Mut. Hij verdient behoorlijk met zijn risicoloze natte winden. En als jij ze laat, kijkt iedereen verstoord om, sterker nog ze vinden je een vieze rufter.

Geef een reactie

