Laatste stuiptrekkingen van verontwaardigde vetklep

Geplaatst: 29 juni 2011 in actualiteit, media, theater
Tags:, ,

Iedere keer als de ‘onbestorven weduwe van’, de krant haalt, kiert de muffe aroma-mix van jongenszweet, ouwemannenzaad en drank tussen de pagina’s van m’n kwaliteitstabloidjes vandaan. Er moet toch wel een handig PR-genie achter zitten om de van tijd tot tijd met pure ellende geplaveide media-offensiefjes van Matroos Vos zo zorgvuldig te kunnen lanceren. Als je hem z’n treurige scheur weer ’s open hoort trekken, kun je je amper voorstellen dat die listig opgeklopte shit alleen maar uit z’n eigen kokertje komt.
Nou zal het met die doodsbedreigingen allemaal zo’n vaart niet lopen. Scoren doet het wel.
Want laten we eerlijk zijn: wie is, buiten Carel Peeters, een paar collega-broodschrijvers  en een enkele verdwaalde medewerker van uitgeverij Van Oorschot, eigenlijk bereid om die paar duizend pagina’s biografisch geleuter door te worstelen waarmee deze vetklep toch waarachtig de prominente plek had kunnen verwerven die hij zo hartstochtelijk begeert? Kan ie een keer legaal met de billen bloot en dan krijg je dit. Voor je het weet wordt het wel erg stil in Machelen aan de Leie. En dat was toch niet de bedoeling?
De afgelopen dagen ’s even door m’n boekenkast gestruind. Zeven kloeke deeltjes Reve, blijk ik te bezitten. Van zeker een stuk of vier weet ik zeker dat ik het niet trok tot de laatste pagina. Daar blijk ik niet de enige in te zijn. In Volkskrantcolumnist Bert Wagendorp (ook met de verplichte kost van een studie Nederlands achter de kiezen, en dan valt er wat je literatuurlijstjes betreft niks te sjoemelen) vond ik vanmorgen een gewaardeerd medestander. Die er trouwens verantwoordelijk voor was dat ik, vanwege de opvallende gelijkenis, fiks met de rooie pen aan de slag moest . Dat flikt ie helaas wel ’s meer. Maar alle eer. Een column die staat als een huis.
Afijn, lees hem maar.
Ik meende het gisteren zelf bijna letterlijk bedacht te hebben maar op de Twee van m’n ochtendblad las ik het toch echt, die karakteristiek van Schafthuizen die er tegenwoordig uitziet als de gestoorde lustmoordenaar uit een dubieuze psychotriller waarin sterk is bezuinigd op de grime.
En ik onderschrijf uiteraard van harte de uitsmijter: Voor mij is er maar één Reve, en die heet Karel van het.
Dat je het vooral maar even weet.

Voor een fraai totaalbeeld:
Bert Wagendorp:  Reve

reacties
  1. bezuinigd op grime?

    Voor zo’n rol heeft deze man geen grime nodig.

  2. Prometheus schreef:

    @ Frans,
    Vanmorgen moest ik wel even slikken bij het lezen van Bert Wagendorp… ik moest ‘m gelijk geven en dat vond ik allesbehalve fijn. Natuurlijk geen enkele moeite met jouw en Berts opmerkingen over Schafthuizen: die vent moeten ze opsluiten. De ongelezen delen van het verzameld werk hebben bij mij dezelfde behandeling gehad zoals jij die omschreef. Ik trok het ook niet. Maar: wat kan ik genieten van zijn gedichten, wat kan ik genieten van brieven van Reve! En bovendien: ik was onder de indruk van de biografie van Maas. Echt. Nu ben ik ook verzot op biografieen, dat speelt uiteraard ook mee. Ik baal dan ook als een stekker dat deel drie er ws nooit zal komen. Maar er is meer, goddank. Ik verzuip in het werk van broer Karel… wat een schrijver!

  3. Hanneke in Hanoi schreef:

    Schafthuizen is het ultieme bewijs dat het niet om het uiterlijk gaat, maar om het innerlijk. Wat dat in die kringen ook moge betekenen.

  4. Glaswerk schreef:

    De column van Wagendorp ging er bij mij in als koek.
    Deze ook trouwens.

    • fr@nsmuthert schreef:

      Je zou er, evenals Wagendorp trouwens, van staan te kijken als ik ‘m een dag eerder gepubliceerd had.Ik laat m’n stukkies tegenwoordig wel ’s een dagje liggen. Met het oog op W kan ik dat beter uit m’n hersens laten.

Geef een reactie

