Kanjertraining

Geplaatst: 12 mei 2011 in actualiteit, onderwijs, ouder worden
Tags:, ,

Een ding is zeker: wat er ook gebeurt, als het zo ver is, krijgen ze mij alleen horizontaal tussen zes planken m’n huis uit. Na alles wat er deze week in de media opdook, wat mij betreft geen verzorgingshuis meer. Zo dement en incontinent als een deur, zal het me toch niet gebeuren dat ik bij het scheiden van de markt m’n laatste dagen moet doorbrengen in een troosteloze zorginstelling waar m’n weinig okselfrisse medemens me het leven zuur maakt met z’n pestgedrag. Forget it.

Het is de week van het pesten. Eerst afgelopen dinsdag in de Volkskrant die column van Aleid Truijens over pesten op school. Ik weet er met 36 jaar onderwijservaring alles van. Ook dat het een uiterst moeizame affaire is om die problematiek aan te pakken. Ik héb er wat uurtjes in gestoken.
Truijens durft het tenminste hardop te zeggen:
In het beste geval wordt het pestslachtoffer naar een ‘kanjertraining’ gestuurd. Een goedbedoelde naam voor een goedbedoelde cursus, maar in die naam sloop valse lucht: ‘Je bent een kanjer, echt!’
Pestslachtoffers hebben vaak niet de minste ambitie een kanjer te zijn – ze willen met rust worden gelaten. ‘Kanjer’ werd een besmet woord. De gedachte achter kanjertrainingen is dat er iets mankeert aan het slachtoffer: aan hem moet worden gesleuteld, niet aan de dader. De omgekeerde wereld, die alleen kan worden rechtgezet door moedige volwassenen die durven ingrijpen. Die zijn zeldzaam, vroeger en nu.
Arnon Grunberg in dezelfde krant gaat er vanmorgen in z’n cursiefje nog eens dunnetjes over heen:
Wie nog niet overtuigd was van zijn minderwaardigheid zal er na de kanjertraining nooit meer aan twijfelen.

Er mag dan sinds gisteren een protocol bestaan om het pesten door ouderen aan te pakken, ik ga dat allemaal niet afwachten. Vanmiddag een gesprek met de bank om een regeling te treffen over de verkoop van m’n huis. Voor als het zo ver is. Van de opbrengst ga ik me, als de bijl aan de voet van de boom staat, eens even uitbundig laten verwennen door een zorgvuldig geselecteerd team van roulerende privéverpleegsters. Toppertjes. Neem dat maar van me aan. Voor een tonnetje of vijf moet er toch wel een portie aansprekende fun te regelen zijn, lijkt me. Maandag a.s. staan de eerste sollicitanten bij me op de stoep. Daar komen we wel uit.
En als de centjes op zijn, heeft deze kanjer het pilletje van Drion al op scherp liggen.
Steek dat protocol maar in je reet..

reacties
  1. Beus schreef:

    En dat allemaal op de dag van de verpleging.

  2. Als je ook maar even afwijk, dan wordt je gepest. Je hele leven lang.

  3. GooiBoy schreef:

    tegen die tijd heb ik nog wel een kamer met zee zicht te huur voor je

    • fr@nsmuthert schreef:

      De woning is geen probleem. We gaan de aandacht dus verleggen naar de dames. Ik kan niet wachten op maandag.

  4. Voor mij hetzelfde, als het zover is trek ik mijn broek uit en zuip me dood

  5. Paul Hendriks schreef:

    Goed stuk. Inderdaad, wat doen ze met de daders? Van school sodemieteren? Soms word ik moe van dat pedagogische geneuzel waar een ontzettende schop onder de reet behoorlijk op z’n plaats zou zijn.

  6. Glaswerk schreef:

    Prima column.

    Van de opbrengst ga ik me, als de bijl aan de voet van de boom staat, eens even uitbundig laten verwennen door een zorgvuldig geselecteerd team van roulerende privéverpleegsters. Toppertjes.

    Hoe letterlijk dient dit geïnterpreteerd te worden?

    • fr@nsmuthert schreef:

      Precies wat ik zeg. Als ik, om maar eens een voorbeeld te noemen, 1x per dag gewassen word, zit ik al ver boven het landelijk gemiddelde. Alles wat daar aan aandacht bovenop komt, beschouw ik als bonus.

  7. Hanneke in Hanoi schreef:

    de kwalificaties ´kanjer´ en ´toppertje´hebben wat mij betreft een te hoog Erica Terpstra-gehalte. Ik hoop niet dat ik nu je voorpret bederf:-))

    • fr@nsmuthert schreef:

      Altijd als ik het woord toppertje gebruik, zit er op z’n minst een vette ironielaag onder. Hetzelfde geldt trouwens voor kanjer. Ik vind het heerlijke zeikwoorden.

  8. Hier in België worden de ouderen in ‘homes’ vol met anti-depressiva gestopt…dan merk je het pesten niet zo…en je moet er altijd een Pamper aan, of je nou wilt of niet, dus jouw tip houden we hier in gedachten!!!

    @Hanneke: ;-)))))))))

  9. Rob Alberts schreef:

    Ik blijf dat ouder worden gewoon nog ontkennen …….

  10. maadtje schreef:

    Over pesten gesproken. Ik ging er echt voor zitten. Zes-letter Lingo. Vier wijffies, alle vier boven de 90. Of ze spelden een woord met maar 4 letters, of ze zaten ver buiten het bord te kloten. Maar eigenlijk was het geweldig. Ze hebben mij hier al op gegeven voor over 20 jaar.

Geef een reactie

