Enquête

Geplaatst: 7 mei 2011 in volkskrant
Tags:

Je kunt stenen in een rivier op aarde leggen wat je wilt. Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat mijn deelname deze week aan die enquête het water voortaan niet significant anders zal laten stromen dan voorheen.
Enquête?
Jawel, van de Volkskrant.
En je zou nooit meer aan dat soort ongein meedoen?
Maar mijn VK is toch nog steeds een solide krant? Dacht ik.
Twee jaar geleden werd ik 12 maanden lang voor de somma van een eurootje of 500 zwaar genaaid door de vermoedelijk Oost-Europese belmaffia. Het zal mijn genereuze deelname aan een of andere mistige enquête wel geweest zijn die me onderhuids en met wel verdomd kleine lettertjes in het verderf van een volledig ongewenste, geldverslindende sms-dienst stortte. Aan mijn lijf sowieso van z’n lang-zal-ze-leven geen belpolonaise. Donder toch op! Maar hangen deed ik. Omdat ik uiteindelijk te besodemieterd was om dat gajes tot desnoods aan de Hoge Raad te vervolgen.

Een onderzoekje van mijn ochtendblad dus. Als je je krant vernieuwt, is het altijd handig om na een paar maanden toch eens te checken of al die ambitieuze veranderingen een beetje indalen bij je lezersvolk. En enkel en alleen omdat ik van mening ben dat juist nú de mening van een 40 jaar lang trouwe abonnee gehoord moet worden, was ik bereid de 10 minuten die zo’n internetpeiling in beslag zou nemen te investeren. Voor mijn leeftijd bestond trouwens geen belangstelling. Maar wellicht schittert die reeds in hun databaseje.
Na wat inleidende schermutselingen bleek al snel dat de Persgroep, die met de aankoop van onder andere de VK het afgelopen boekjaar forse winst maakte, vooral benieuwd was naar mijn zeer gewaardeerde opinie over het volledig gerestylde V-katern. Alles wat maar een beetje naar  (steeds kariger gesubsidieerde) cultuur riekt, samengeperst in een aantal opgeklopte servicepagina’s waar een diarree aan verwarrende steunkleurtjes van afspat. Voor een niet onaanzienlijk deel gericht op een doelgroep die vermoedelijk al jaren geen krant meer onder ogen krijgt. Afijn, uit deze bijlage valt in ieder geval voor de oude garde nog wel een aardig shot informatie te scoren.  Echt dramatisch wordt het met het zaterdagse Magazine, waarover ik ook nog even een paar meerkeuzevraagjes mocht beantwoorden.
Graag.
Ieder zichzelf respecterend dagblad heeft voor het weekend wel zo’n Glossy voor je in petto. Een peperdure bijlage, volgeplempt met Lifestyle en het soort Human Interest waar ik in ieder geval compleet de bosbrand van in m’n liezen krijg.  M’n breekbare relatie met dit kappersblaadje voor yuppenmutsen staat al vanaf de introductie onder immense druk. Het gaat nooit wat tussen ons worden. Op zich geen ramp natuurlijk. Ik begrijp het helemaal. ‘Voor elck wat wils’ is ook bij de VK een teder gekoesterd motto. De treurige rubriekjes ‘Wat zou u doen?’ en ‘Lust en Liefde’, de opvolger van het zo mogelijk nog heviger tot suïcide stemmende ‘Uit elkaar’ , vormen in ieder geval in noodsituaties een unieke remedie tegen mijn van tijd tot tijd opspelende constipatie. En dat is ook wat waard.
Doorgaans beperk ik me tot de column van Sylvia Witteman. Nou vooruit doe me die van oud-media-recensent en midlife crisismanager Wim de Jong en Het Interview er soms ook nog maar even bij. Bij die van Hanna Bervoets, en dan zijn we nagenoeg door het overdadig met verdienstelijke fotografische hoogstandjes gelardeerde magazine heen, dient zich echter keer op keer hetzelfde probleem aan. Mijn drempel bij deze column wordt steevast opgeworpen door haar tot weinig vrolijkheid stemmende beeltenis, die zorgvuldig een wat onbestemd vooroordeel weet te onderhouden. Een sombere verschijning. Mooier kunnen ze het kennelijk niet maken.
Aan het slot van de enquête word je ruimhartig in de gelegenheid gesteld nog wat eigen kritisch materiaal aan te dragen. Wat mij betreft niet aan dovemansoortjes gezegd. Niet dat ik ook maar de geringste hoop koester dat mijn stem in deze gehoord wordt. Maar dan heb ik het in ieder geval maar weer even gemeld: Kappen met dat Magazine!
Althans in deze vorm.
Als je tenminste de echte lezers van je krant niet van je wilt vervreemden.

Bijlage:
Genaaid, een artikel dat ik eerder schreef over m’n ervaringen met de belmaffia

reacties
  1. Mediamix schreef:

    Ach ja… De Volkskrant. Vroeger mocht ik hem graag lezen. Tegenwoordig willen de katten hem niet eens meer in de kattenbak zien. Jammer..

  2. de stripman schreef:

    Die enquête heb ik gemist ! Maar ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Het V-katern heeft de uitstraling van de Tina van 30 jaar geleden en lijkt wat inhoud betreft net de ‘ditjes en datjes van Donald Duck’. Nostalgie naar de leesmap is nog de meest positieve emotie die ik erbij krijg.
    Het Magazine zou ik misschien iets milder beoordelen, maar niet veel. Al die jupperige lifestyle is aan mij niet besteed. Sylvia Witteman is als columniste nog wel te pruimen maar volg haar maar niet op Twitter, dat is op het gênante af…

  3. Glaswerk schreef:

    Die vervelende vervlakking schijnt nogal winstgevend te zijn.

  4. Beus schreef:

    Heb je dit blog al geretweet naar Sylvia Witteman?

  5. fr@nsmuthert schreef:

    @Stripman: Hierbij ben je benoemd tot Ombudsman bij de VK.

    • de stripman schreef:

      Alsjeblieft niet !!
      Terwijl… het verdient vast beter dan mijn huidige inkomen en als ik flink van leer trek ben ik zo weer ontslagen met een gouden handdruk toe…

  6. Hanneke in Hanoi schreef:

    Toen Sylvia nog in Amerika woonde en de ondeugden van Huisgenoot P. besprak mocht ik haar altijd graag lezen; tegenwoordig wordt er in iedere column wel een fles wodka opgezopen en dat wordt ook zo saai.

  7. fr@nsmuthert schreef:

    Als columnist prefereer ik haar verre boven de twitteraarster.
    Hoe was cabaretière Katinka trouwens vrijdag?

  8. Doen ze daar echt iets mee? met de resultaten van enquêtes?

  9. Hanneke in Hanoi schreef:

    Katinka was geweldig! Echt de moeite waard.

Geef een reactie

