Een quizje over knokkende, moordende en gecastreerde schrijvers

Geplaatst: 10 maart 2011 in boekenweek, persoonlijk

Voor de ware Lyfstyle & Soap kun je je natuurlijk in de meer dan bevallige armen van Linda de Mol of Yvon Jaspers storten. Maar het echte Zwitserleven-gevoel word je pas deelachtig bij het oplossen van  de jaarlijkse boekenquiz van de VPRO. In het kader van de Boekenweek dit jaar met tomeloze toewijding samengesteld door Charlotte Mutsaers. Nee, geen familie.
Ze heeft er werk van gemaakt, Lotje. Dat kun je wel stellen. En zeker weten dat mijn antwoordjes voor 21 maart in Villa VPRO liggen. Want als het om Lifestyle & Soap gaat, heb je me.
Al wekenlang stond ik op woensdag reikhalzend achter de brievenbus te trappelen van ongeduld zodra de postbode mijn straat in peddelde. Maar daar zou je hem dan hebben. En het vooruitzicht als overgelukkige winnaar een weekendje op kosten van de nazaten van dominee Spelberg exclusief te mogen doorbrengen in een voor mij gereserveerde kamer (met zeezicht) in hotel Die Prince te Oostende, jaagt de bloeddruk aardig op.
Maar liefst 33 op de duistere krochten van schrijversland toegesneden problemen, in meerkeuzeformat, liegen er niet om.

Als voorproefje hier al vast een kleine greep.
De opening is al even simpel als veelbelovend:
1.Wie heeft geprobeerd mensen gelukkig te maken en tot schrijven aan te zetten door ze een bosje persoonlijk schaamhaar cadeau te doen met een blauw of roze lintje eromheen?
a.Jan Wolkers
b.Gerard Reve
c.Arthur Japin

Maar ook nummertje 7, voor de oppervlakkige lezer een instinkertje, mag er zijn:
15 November is de Dag van de Vermoorde Schrijvers. Op die dag publiceert de PEN altijd een internationale lijst van schrijvers die in het afgelopen jaar zijn vermoord. Ook in Nederland zijn heel wat schrijvers vermoord. Wie uit onderstaande lijst is aan deze dans ontsprongen?
a.A.M. de Jong
b.Johan Brouwer
c.Anne Frank
d.Paul Harland (who the fuck is….. Dat gaan we opzoeken)
e.Menno ter Braak
f.Gerrit Achterberg
g.Jacob Israël de Haan

En wat dacht je van 8?
Van wie komt de uitspraak: “Wie bij het zien van zijn vrouw aan Picasso denkt, kan het best een advocaat bellen.”
a.Detlev van Heest
b.Adriaan Roland Holst
c.Simon Carmiggelt

Vraag 14 mag eigenlijk voor iemand die een beetje ingevoerd is geen problemen opleveren. Hoewel, we weten allemaal haarfijn dat het Leidse Plein, nog even los van de Ajax-hooligans, in een rijke traditie regelmatig het decor vormde voor enig lokaal ongenoegen.
Tussen welke schrijvers ontstond een knokpartij in de hal van Américain, die vervolgens op straat werd uitgevochten?
a.Leon de Winter en Ramsey Nasr
b.Martinus Nijhoff en Eddy du Perron
c.J.J.Voskuil en J.J.Oversteegen
d.Bas Heijne en Joost Zwagerman
e.Ilja Pfeijffer en Rutger Kopland

En wat dacht van deze?
29.Met welke dichter kwam de SS volgens Bertus Aafjes de Nederlandse poëzie binnen marcheren?
a.Hans Andreus
b.Lucebert
c.Armando

Nou vooruit, nog eentje dan:
31.Welke van onderstaande schrijvers was niet te beroerd om z’n middelbare school af te maken?
a.Herman Pieter de Boer
b.Maarten ’t Hart.
c.Harry Mulisch
d.Kees van Beijnum

Je ziet, het wordt wel zaak om, tot complete waanzin gedreven, alle registers open te trekken teneinde de door onze Charlotte aangesleepte ranzigheid in het juiste Vrijzinnig-Protestante bakje te kunnen deponeren.
Oók VPRO dus.
Veel plezier.

Bron: De VPRO-gids
Illustratie: Siegfried Woldhek

reacties
  1. cor3006 schreef:

    nr 7 Achterberg/ 29 Hans Andreus/….eigenlijk houik niet van kwisjs

  2. de stripman schreef:

    Leuke vragen, inderdaad. Maar ik me er niet aan wagen. Succes…!

  3. de stripman schreef:

    Ja, dat zou een leuke zijn. Wanneer is die boekenweek eigenlijk ? Dan weet ik wanneer ik mijn jaarlijkse boek moet kopen…;o)

    • maadtje schreef:

      Stripman, het boekenbal is dinsdag a.s want mijn vriendin Elsje gaat er heen en heeft net een jurk, een paar sandalen, een panty en een bh van me geleend terwijl ze maat 36 heeft en ik maat 40. Maar ze wou er persé heen.

  4. de stripman schreef:

    Gelukkig wordt halverwege de maan mijn subsidiegeld gestort, kan ik het weer eens aan cultuur en andere linkse hobby’s uitgeven…;o)

  5. 100-woorden schreef:

    Hier te vinden in zijn geheel
    http://boeken.vpro.nl/artikelen/44536717/

    Die uitspraak van Carmiggelt is erg geestig, maar dit geheel terzijde

    • fr@nsmuthert schreef:

      Ja 100W, toen ik woensdag deze bijdrage schreef, stond de quiz nog niet op de site. Gisteren bij publicatie trouwens ook nog niet. Bedankt voor de aanvulling..

Geef een reactie

