Sjoemelen

Geplaatst: 6 maart 2011 in onderwijs
Tags:

Ik zie hem nog zitten, eind jaren zeventig. Die keurige docent uit het Gooise schildersdorp Laren,  met wie wij, jonge en van ambitie overlopende docenten, de tweede correctie van z’n examenkandidaten dienden door te nemen.
Mavo-4 en het eenvoudigere Mavo-3. Nederlands, tekstverklaring.
Eduard had er een potje van gemaakt. Wat heet!
Maar liefst vier examenklassen had hij onder z’n hoede op een categorale mavo waar nogal wat leerlingen asiel hadden gevonden die elders zonder meer op het toenmalige vbo zouden zitten. En vbo was uiteraard in een milieu van artsen, bankdirecteuren en grote ondernemers een ondenkbare zaak.
Geen nood. Zijn onderwijsinstelling had een uitstekende reputatie ontwikkeld bij het optimaal benutten van kansen voor deze ‘randgroepjongeren’ uit de late zeventiger jaren. 
Met kunst en vliegwerk werden ze in een tijd dat het echte sjoemelen op Hogescholen nog niet eens in de kinderschoenen stond, door een toegewijd team van docenten jaar in jaar uit liefdevol aan een mavo-diploma geholpen. Daarbij leunend op een, dat kon haast niet anders, uiterst vriendelijk schoolonderzoek. Het daarbij behaalde gemiddelde leidde samen met het cijfer voor het schriftelijk examen (opstel en tekstverklaring) immers tot  het eindcijfer Nederlands. 
Mooie cijfers voor het schoolonderzoek prijkten er dus op die lijst van hem. En ook bij het schrijven van (zakelijke) opstellen moest zijn school zonder meer een broedplaats zijn van ongemeen schrijftalent. Het enige probleem dat restte, was die tekstverklaring. Om het niveau daarvan te bewaken, was namelijk het fenomeen tweede correctie in het leven geroepen. Wat zoveel inhield dat vakcollega’s van een andere school voor de zekerheid even moesten checken of het er bij de meester allemaal wel eerlijk aan toeging. Het was de tijd van de open vragen, de meest geëigende manier om tekstbegrip te toetsen. Misschien wel moeilijk maar wel zo selectief.

Eduard was een snelle en effectieve werker. De honderd door hem gecorrigeerde werkjes lagen reeds twee dagen na het examen in volle glorie hongerig op ons te wachten. En toen sectiebroeder en ik zijn levenswerk eerlijk verdeeld hadden en de vijftig tekstverklaringen per persoon onderworpen hadden aan een grondige tweede inspectie, kwamen we onafhankelijk van elkaar al gauw tot de conclusie dat Eduard zonder meer een exemplaar was van wat wij schamper ‘de iets te grote kindervrienden’ plachten te noemen. Docenten die de gewoonte hadden luchtig door het examenwerk te vlinderen waarbij ze volgaarne bereid waren de nodige begripvolle oogjes te sluiten voor de door de Landelijke Examencommissie verstrekte normering. Resultaat: de Larense mavo-jeugd had gemiddeld een puntje of twee te veel van het goede gekregen. En dat kon natuurlijk niet. Los van het feit dat het tegenover je eigen leerlingen natuurlijk wel buitengewoon onrechtvaardig was om zoiets zomaar te laten passeren.
Het werd een beschamend avondje onderhandelen, daar in de study van die Larense villa. En hoeveel flessen rode wijn van een uitstekend jaar Eduard ook open trok, we waren niet te vermurwen. Een mavo-diploma was toen nog een mavo-diploma. Het stelde écht wat voor en wij vonden dat we dat vooral maar zo moesten houden. 
We behoorden toen al tot een uitstervend ras…….

Advertenties
reacties
  1. Glaswerk schreef:

    Hoe goed Eduard het waarschijnlijk ook bedoeld heeft, als hij niet kan corrigeren volgens de gestelde (eind)examennormen is hij niet geschikt voor zijn vak.

    We behoorden toen al tot een uitstervend ras……

    Gezien de huidige ontwikkelingen in het onderwijs vrees ik dat ook.

  2. Oja, werd er toen ook al gesjoemeld, omdat het kinderen van rijke ouders waren.
    En de kinderen van arme ouders moesten zonder toetsen naar VBO
    Ik dacht dat dat na de jaren vijftig verdwenen was.

  3. Rob Alberts schreef:

    De tijd van a,b en c,d niveaus op het vbo?
    Sommige scholen strenger bij hun schoolniveaus a en b.
    Andere schools makkelijker bij hun landelijke c en d niveaus.

    Wat begrijpt men nu buiten het onderwijs van opleidingen en niveaus?
    Wat weet men nu buiten het onderwijs van schoolverschillen?

    Soms hoor ik praten van portfolio’s om mee te nemen bij sollicitaties ….

  4. beusekom schreef:

    Haha, sjoemelende kindervrienden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s