Animatie

Geplaatst: 23 december 2010 in Uncategorized

En ik aanvankelijk maar denken dat het de plaatselijke gymbovenmeester was die een groepje willige slachtoffers het lokale strand over sleurde. Om uit de Germaanse kippenborstjes de laatste restantjes restcapaciteit te peuren.
Dat ie een staartje had, wekte natuurlijk enige argwaan. Doorgaans wordt die sector bestierd door strak opgeschoren sportschooljongens bij wie de zorgvuldig gepimpte biceps en triceps uit de te strakke hemdjes (drie streepjes) knallen.
Beneden in mijn hotel staat het aangeplakt. Animatie op afroep.

Wat zijn dat toch voor steunkousen van ramptoeristen die, zodra ze zich op een vakantiebestemming hebben laten afleveren, hun crèmekleurige All Stars wegwerpen en zich blootsvoets hijgerig aanmelden bij de animatiemeester? Om alles wat ze in het voorbije jaar aan beweging te kort zijn gekomen, onder deskundige leiding in een week te compenseren? Op muziek uit zo’n lawaaiding op batterijen.
Maar niets van dat al. Staartje blijkt een yogagoeroe die een paar opgeschoten, onbespoten grasvreters uit de Heimat voor z’n karretje van lichaam en geest heeft weten te spannen. Onder het motto: Samen onder het juk van het Goddelijke, klapwieken ze ’s morgens als afgeschoten zwanen traag langs de vloedlijn. Vooral relaxed bewegen vanuit de schouders en de heupen. Je ziet het zo: dat gaat helemaal goed komen met die beheersing van lichaam en geest.
Heb ik iets tegen die goeroes? Jazeker.

In mijn Amsterdamse tijd in de jaren zeventig had ik lange tijd de illusie het verdere leven te zullen gaan delen met een blonde schoonheid. Die naast een aantal voortreffelijke eigenschappen, ook wat zweverige trekjes vertoonde. Moest kunnen in die tijd. Vond ik. Interessant bovendien na mijn streng calvinistische opvoeding waar, God even buiten beschouwing gelaten, alle denkbare waarheden overzichtelijk in keurige hokjes gestopt waren. Ze was hartstochtelijk op zoek naar het hogere. En al gauw werd duidelijk dat in die sferen voor mij maar bitter weinig plaats over schoot. Ze trok in bij haar zweefmeester, een regelrecht uit Woodstock weggelopen, langharige Amerikaan die de Waarheid en het Licht voor haar wel even zou ontsluiten. Na drie maanden stond ze trouwens al weer op de keien. Een illusie armer. Ook zonder haar spaarcentjes trouwens, die helemaal opgesoupeerd waren aan het businessplan voor zijn zweefwinkeltje.

Enige jaren later ontworstelde ik me op een Grieks eiland met de grootst mogelijke moeite aan een al even verdacht sujet dat in een week tijd een schare plooibare, jonge mensen een vergelijkbare toko in wist te ouwehoeren. Je hoeft mij niks te vertellen. Ik ruik ze van een kilometer afstand. Die manipulators.

Horst heeft zich, in afwachting van zijn toegewijde volgelingen, reeds om acht uur uitgebreid in de ontbijtzaal geïnstalleerd. Waar hij temidden van een aantal zorgvuldig geselecteerde lokale vruchten net als wij, gewone mensen, z’n eitje pelt. En hij zal, net als wij,vanmorgen gewoon naar de plee geweest zijn. Een mens dus. Maar laat het natuurlijk wel uit z’n hersens om dat tipje van de sluier te lichten.
Op tafel voor zich heeft ie op ingenieuze wijze een ongetwijfeld belangwekkend standaardwerkje uit z’n corebusiness rechtop geposteerd waaruit hij met regelmatige tussenpozen met een verzaligde glimlach de quotes voor de dag van vandaag tot zich neemt. Zo wil je als goeroe door je discipelen aangetroffen worden. Mediterend. Tot in iedere vezel doordrongen van het Hogere.
En dan druppelen ze een voor een binnen. Voor ieder heeft ie een persoonlijk woord dat met een huiveringwekkend portie nederigheid en dankbaarheid geïncasseerd wordt. Haast besmuikt schuiven ze aan.
Ik kan het niet aanzien en vlucht naar het zonneterras, m’n boeken en m’n MP3-speler. Dark side of the moon. Pink Floyd. Zal ik nog kaartjes kunnen scoren voor de Gelredome?
Het leven is hard. Ze moeten het maar zelf ontdekken.

Natuurlijk, de kwaliteit van de foto is duidelijk aan de magere kant.
Maar eentje in de ontbijtzaal ging me wat ver.
Sorry

Geef een reactie

