Logeerhond

Geplaatst: 27 november 2010 in persoonlijk

Natuurlijk mocht Hij een weekendje komen logeren. Als een hond z’n achterpoot optilt bij een vitale activiteit is het een Hij. Dat meen ik zeker te weten. En ik ben een betrekkelijke leek. Als ervaringsdeskundige van ruim een dag liggen de overduidelijke  bewijzen hiervoor en ander verdwaald bikkelwerk voor het opscheppen.
Molly is een Griek. Van Corfu. Waar een onbaatzuchtige dierenliefhebber een pension exploiteert voor Atheense zwervers zonder al te veel perspectief.
Een allemansvriend.  Molly. Maar wel een heel leuke. Niet meer weg te slaan van het vakantiehuisje van een vriendin die na een exclusief en zonnig weekje Hellas prompt een paar honderd euri investeerde om het volledig stamboomloze exemplaar ingeënt en wel in te vliegen. Waarna zich drieduizend kilometer verderop een waar paradijs aandiende voor de dakloze. Niet te vergelijken met het leven in de sloppen en stegen rondom het Syntagmaplein.

Tot vorig jaar had ie de aandacht nog te delen met Jessie. Ook van een asiel. Uit de buurt. In het rijtje van drie gelegenheidslogées met wie ik in de loop der jaren zo af en toe voor een paar dagen lief en leed deelde, was Jessie mijn favoriet. Ook van vriendin trouwens. Die dat overigens, net als bij die ene kleinzoon die het warmste plaatsje in haar hart heeft, nooit zal toegeven. Jessie hield het in oktober 2009 voor gezien. Daarvoor hadden we Dora. Een loophond die ik er op mijn Adidasjes aan het slot van een rondje vesting pas op  twee honderd meter van mijn woning  met een flitsend eindschot uitliep. Honden moesten van mij altijd lopers en springers zijn.
Ik heb met de beperkingen van Molly leren leven. Ondanks z’n bestaan dat louter geluk lijkt te kennen, zou ik niet met ‘m willen ruilen. Mij te passief. Dat ie de hele dag maar ligt te pitten, is trouwens schijn. Af en toe staat ie op voor een wandelingetje nergens heen en weer terug.  Hij houdt vanuit een paar favoriete ligplekjes op mijn parket alle bewegingen van z’n kunstbaas nauwlettend in de gaten. Vooral als z’n rituele prak op tafel komt natuurlijk. Eén blik alleen al van mij op de trommel met brokjes die ik twee keer per dag zorgvuldig mix met anderhalve eetlepel Pedigree Senior 8+ is meer dan voldoende om hem in volledige extase te brengen.
En mezelf, niet te vergeten.
Zeg maar, het gevoel dat de ontwikkelingswerker moet bekruipen wanneer ie een uitgehongerd dorpje  aan gene zijde van de aardkloot van een levensreddend kommetje rijst voorziet.

Geen enkel probleem met de uiteindelijke verwerking van al dat lekkers door Molly trouwens. Wat een zeldzame discipline.  Ongeveer een uurtje na de eenvoudige doch voedzame maaltijd meldt de wolbaal  zich met een zeer speciale blik in z’n ogen die niets aan duidelijkheid te wensen over laat, bij m’n laptop. Waarna we eendrachtig de vestingwal over trekken voor een noodzakelijk sanitair uitstapje.
Al vijf keer hebben we er wat moois van gemaakt in een voor hem nieuwe, uitdagende, en vooral historische ambiance. Vijf expedities  waarbij ie ie steevast op een aantal verschillende plekjes, die ik kan uittekenen, uitgebreid bleef staan snuffelen aan de indrukwekkende productie van een soortgenoot. Waar zo’n beest lol in heeft.
Intussen groeit er een band. Hondenogen hebben iets ondefinieerbaars waar ik de vinger maar niet achter kan krijgen. En er maakt zich daarnaast ook een merkwaardig soort solidariteitsgevoel meester van me. Voor  het laatste rondje vanavond had ik zowaar m’n eigen toiletbezoek opgespaard. Samen pissen in de schemerdonkere natuur. Het heeft wat.
Morgenavond wordt ie weer opgehaald.
Ik weet het nou al: ik zal ‘m missen.

http://www.vkblog.nl/bericht/357957/Logeerhond

Geef een reactie

