Achter de façade van glitter en goud

Geplaatst: 22 november 2010 in volkskrantblog

 

 

Alle dertien heb ik ze uiteraard gelezen, de verslagen die kennelijk onlosmakelijk verbonden zijn met bloggersbijeenkomsten. Van het impressionistische meesterwerkje van de IRL bepaald niet sprakeloze Sprakeloos via de minimalistische vormgeving van Grutte, het karakteristieke mitrailleurtje van Prometheus en de diverse verdwaalavonturen tot het aardige en typisch Schefferiaanse exposé aan toe.
Na  De Schreeuw van Munch kennen we nu ook de De Hand van vensterfotograaf  (die kroonluchter is een juweeltje) René Louman. Aan zo’n hand kun je allerlei filosofische bespiegelingen wijden. Maar dat ie de indruk wekte  behoorlijk uitgestoken te zijn, klopt als een zwerende vinger. Diezelfde fotofanaat op de eerste rij met z’n anderhalf uur durende,  aanstekelijke schaterlach, is voor een podiumartiest trouwens een waar genoegen, kan ik jullie verzekeren.
De wijze waarop die uitgestoken hand dankbaar aangegrepen werd door Oliphant (Chiel) maakte zijn bijdrage voor mij persoonlijk misschien wel tot de meest waardevolle. Met hem had ik immers wel eens een stevige  blog-aanvaring. Grote klasse van hem dat ie die animositeit overwon en ook aanschoof  bij de verrassend grote opkomst. Dat ie daarnaast z’n bijdrage stilistisch in de vorm van een geslaagde persiflage op mijn blogstukkies wist te gieten, kan ik zeer waarderen. Ik ben er van overtuigd dat we elkaar kritisch zullen blijven volgen.

Toen Beus, die eigenlijk een schop onder z’n hol verdient,  een paar maanden geleden z’n balletje opwierp, stonden Maadtje en ik, moet ik eerlijk toegeven, niet te trappelen. In de eerste plaats omdat de maanden september, oktober en november voor ons verreweg de drukste maanden van het jaar zijn. Maar liefst twintig keer konden we aan de bak met onze programma’s op maat. De zondag na De Rooie Pijl stonden we trouwens al weer, redelijk brak, in het nogal troosteloze Den Helder. Het was een weekend van 3x alle niet kinderachtige apparatuur (een bus vol) inladen, 3x uitpakken, 2x opbouwen en 2x afbreken. En zondagmorgen moest de fraaie kapel/theaterzaal van het Bussumse voormalige klooster ook weer brandschoon afgeleverd worden. Wat zoveel betekende als zuigen, vegen, dweilen en de inrichting weer terugbrengen in de oorspronkelijke staat. Soms bekruipt je wel eens het gevoel dat de werkelijke reden waar we het voor doen, maar bijzaak is.
Daarnaast had ik zo m’n twijfels over de mogelijke interesse van de kant van de bloggers. Aan ego’s, en dat werd in de aanloop weldra duidelijk, geen gebrek. Ik kon me amper voorstellen dat zo’n initiatief (waarvoor je ook nog eens de knip moest trekken) voldoende publiek op de been zou brengen. Zorgvuldig masseerde Beus ons echter naar het grootste metablog ooit. Toen hij ons verzekerde dat we het voorprogramma zouden vullen van een overweldigende strip-act van Prometheus, waren we definitief om. Sterker nog, we kregen er ontzettend trek in. Met alle kritiek die er op ons VK-Blog te geven valt, het blijft in deze sector met afstand het leukste speeltje dat ik ken. En daar wil je uiteindelijk, als liefhebber, best wel eens een forse extra inspanning voor leveren.
En als het dan toch zover komt dan moet de totale aankleding natuurlijk ook ergens op lijken. In ieder geval meer dan een voorstelling met een kopje oprotkoffie tot besluit. De mengeling van huiver en nieuwsgierigheid als het uitloopt op een bloggersontmoeting  is een maar al te bekend gegeven. Je gooit toch min of meer je blogidentiteit op de keien. Hoewel het hoofddoel van deze avond niet gezocht moet worden in het kweken van een muf soort saamhorigheid (in de voorstelling werd gerept van een leefgemeenschap), was een geïnspireerde nazit een duidelijke optie. Dat moest logistiek geregeld worden. En ook op de avond zelf hebben Pieter en Paula, de respectievelijke schoonzoon en eega van Beus, ons op bescheiden wijze (het blijft een klooster) op onze wenken bediend. Waarvoor onze grote dank.

Met de publiciteitscampagne heb ik me niet bemoeid. En terecht. Ik heb het groeiende en voor ons stimulerende enthousiasme met genoegen gevolgd. En uiteraard ook de kinnesinnerige commentaren vooraf en na afloop van Fred van der Wal en consorten, die geen gelegenheid onbenut lieten om het allemaal af te fikken. Ik scrollde  schaterlachend door de kleinzieligheid van Bralmans-met-de lange-tenen heen. En als klap op de vuurpijl komt z’n virtuele wipje Beffeloni in het kader van de door haar zo hartstochtelijk begeerde transparantie vervolgens uitgebreid zeuren om de teksten en Joetjoepjes………
Gezellig!

Van achter onze facade van glitter en goud hebben Maadtje en ik met veel genoegen de meer dan geslaagde bloggersbijeenkomst voor en na zich zien ontwikkelen. Jullie enthousiasme tijdens de voorstelling heeft ons enorm gestimuleerd. Ook een aantal mailtjes achterom mocht er zijn. Jan de Stripman mailde bijvoorbeeld: Een blogbijdrage  ga ik er niet aan wijden, want als ik eerlijk moet zijn ga ik zoveel aardige dingen over je zeggen dat je zorgvuldig opgebouwde imago van zure azijnpisser wel eens beschadigd zou kunnen raken.
Dan houd ik er in ieder geval nog iets aan over waar ik me zorgen over moet maken.
Vermeldenswaard zijn trouwens ook de woeste avonturen die Reine jRagolo na afloop langs de dreven van de Bussumse villawijk Het Spieghel beleefde. De huidige abt van het klooster trof hem handenwringend op straat aan op jacht naar z’n, geleende, automobiel. jRagolo kon in de voiture van de kloostereigenaar stappen. Waarna ze samen aan een troosteloze zoektocht in de wijde omgeving begonnen, die ernstig bemoeilijkt werd door de omstandigheid dat Reine zich absoluut niet meer kon herinneren om welk merk het ging. BMW? Mercedes? Audi? Het schijnt dat ie uiteindelijk in een ordinaire Japanner een veilig heenkomen heeft gezocht.

Beste Volkskrantbloggers, aangeleunde en andere viewers en belangstellenden,
mede namens Maadtje: dank voor jullie komst en enthousiasme.
TOP!

Geef een reactie

