Hondstrouw

Geplaatst: 23 oktober 2010 in Uncategorized


Als je  zo’n dertig/veertig jaar als de vleesgeworden degelijkheid en solidariteit door het (media)leven ging, ben je als kritische consument helemaal verkeerd bezig. Je bent een sukkel. En dat begint te schuren.
Decennia lang mochten wat mij betreft  de Volkskrant, Vrij Nederland en de VPRO gids  ongestoord doorkomen. Op mij konden ze bouwen, die rakkers van het kritische dagblad, het ooit linkse weekblad van de onderzoeksjongens, en de net even anders geprogrammeerde zendgemachtigde van dominee Spelberg. Maar het begint er waarachtig op te lijken dat ze, althans Vrij Nederland en de VPRO, dikke vette schijt aan me beginnen te krijgen. De solide abonnee is uit en maakt plaats voor de hap-snap-consument die met de vette kluif van bodemtariefjes, dvd’s en leuke boekjes gelijmd moet worden. Ik ben de dief van m’n eigen zak. En het wordt de hoogste tijd om maar eens wat uitgekiender te gaan shoppen in de hijgerige wereld van de aanbiedingen. Het loont. En behoorlijk ook. Tenminste als je jezelf een beetje kunt programmeren.
Een degelijk jaarabonnement van Vrij Nederland zeg je als de sodemieter  op om het schaamteloos  te vervangen door  een serie proefabonnementjes van steeds twaalf weken die telkens automatisch stoppen. In plaats van 54€ , tik je er nu 15 neer. Een korting van 72%.
Mijn immer noodlijdende VPRO die na veertig jaar onvoorwaardelijke trouw eigenlijk waanzinnig blij met me zou moeten zijn, pakt het wat bescheidener aan. Geen abonnementskortinkjes van de kant van het vrije geluid maar een gratis dvd van Van Kooten en De Bie. Maar alleen voor nieuwe abonnees.
Gaudi kregen we vorige week door mijn Volkskrant in de schoot geworpen. En daarvoor hoefde je niet eens lid van de club te zijn.
Ik eis die hele teringzooi van De Tegenpartij van Jacobse & Van Es!
En wel  onmiddellijk!
Als liefhebber.
Maar vooral als trouwe abonnee.
Verdomme.

Geef een reactie

