Ik wist ‘t

Geplaatst: 19 oktober 2010 in zorg


Aardappelen, vlees (tegenwoordig wat meer vis), en groente geven het leven fleur. En ze houden de IVF-kliniek buiten de deur. Blijkt maar weer eens uit het promotieonderzoekje van Marijana Vujkovic van het Rotterdamse Eramus Medisch Centrum. En ik kan dat als ervaringsdeskundige met m’n  door de bank 62 miljoen zaadcellen per millimeter volmondig bevestigen. Ik tel ze uiteraard niet elke dag allemaal na. Maar toch. Niet dat ik op mijn vergevorderde leeftijd met die megaproductie nou meteen wereldschokkende dingen doe. Daarvoor ligt de kinderwens al te ver achter me.
Het gaat meer om het idee.
M’n weinig rationele, hoofdzakelijk door een ongrijpbare intuïtie ingegeven voorkeur voor de Hollandse Pot (ook geen jam op m’n volkorenboterhammetjes en de frisdrankjes moeten al sinds jaar en dag wijken voor de straffe rooie ) blijkt achteraf die van een winnaar te zijn. Ik blijk stijf te staan van zink en foliumzuren. En ook Vriendin met haar voorkeur  voor de mediterrane hap blijkt op haar beurt al even intuïtief naadloos te scoren binnen het onderzoekje van Marijana.
Allemaal goed en wel. Leuk voor de ambitieuze jongelui die op het punt staan vitale knopen door te hakken op het punt van de gezinsuitbreiding. Maar ik had het toch zeer op prijs gesteld als Vujkovic haar onderzoeksterrein met het oog op het ongerief waar Vriendin mee kampt toch een beetje ruimer gekozen had. Die lijkt al een jaar of vijftien en vermoedelijk voor de rest van haar leven voorbestemd te moeten zuchten onder het zware juk van de overgang. De treurige aanwas van de kilootjes heeft ze, gedisciplineerd als ze is, volledig onder controle. En ik zweer je dat geen offer haar daarbij te groot is.
Met ingehouden adem kijken we in Naarden uit naar de vervolgonderzoekjes van het EMC. Om die vicieuze cirkel te doorbreken  zijn we zonder meer bereid vanaf vandaag de hele menukaart rigoureus om te gooien. Kunnen Marijana cs. daar niet even een strak dieetje tegenaan gooien?  En over solidariteit gesproken: voor de goede zaak lever ik als eerste, pak ‘m beet (..),  zonder morren dertig miljoen zaadcellen in.
Net zo makkelijk.

Geef een reactie

