Genaaid

Geplaatst: 6 oktober 2010 in Uncategorized

Wie heeft zich ooit niet een keer flink bij z’n taas laten vatten? Nooit gedacht dat ik me dat zou laten overkomen. Maar ik ben helemaal aan de beurt. En hoe.
Helaas kan ik m’n ervaringen allemaal niet in bloggerskringen immens populaire aantal van 300 woorden persen.
Je kunt nog wegclicken.

Daar gaan we dan.
Voor mijn mobieltje berust ik al jaren in een uiterst lullige deal met KPN. HI, om precies te zijn. Het dochtertje dat zich onledig houdt met het mobiele gebeuren. Met m’n simpele Nokiaatje voerde ik m’n  minimale aantal gesprekjes al jaren op Prepaid niveau. Vorig jaar vervangen door een Sim Only verbintenis voor een bij nader inzien iets te royaal tientje in de maand. Hoe ik ook m’n best deed, ik kreeg die 10 euri met de beste wil van wereld niet opgesoupeerd. Het tegoed stapelde zich op. Geen nood, dat buffertje zou ik op tripjes buiten de landsgrenzen wel wegbellen. Dacht ik. Maar zo werkt dat niet. Buiten de deur val je in andere routines. En bijbehorende gepeperde rekeningen.
Reden om uiteindelijk m’n sluimerende bankafschriften maar ’s te raadplegen. M’n blinde vertrouwen in de soliditeit van de medemens kreeg ter plekke een zware knauw.
In een jaar tijd bleek er maandelijks een nogal stevig tariefje afgeschreven te zijn van m’n rekening. Vanaf juni 2009 opgelopen tot ongeveer 750 keiharde euri. Iets aan de ruime kant voor iemand  die per maand hooguit tien hele mobiele geprekjes en een paar smsjes pleegt.
Effe bellen met de KPN, al snel doorverbonden met de goedgemutste HI-jongens en –meisjes.
Naar welke onverlaat waren m’n dure centjes dan wel niet weggesluisd? Na enig heen en weer gepraat bleek ik een duurzame liefdesrelatie opgebouwd te hebben met een sms-berichtendienst.  What the fuck is nou weer een berichtendienst?

Nu word ik inderdaad al een jaar lang vaker dan goed voor me is lastig gevallen door hinderlijke smsjes die binnenkomen onder Dienstbericht. Een soort spam dacht ik en drukte ze boordevol irritatie weg.
Omdat ik het op een gegeven moment spuugzat werd, de KPN (HI) maar even gebeld. Of ze die rotzooi niet konden tegenhouden?
Helaas.

Waar het allemaal toe geleid heeft werd gisteren duidelijk. En ik kreeg waarachtig ook de bron van alle kwaad boven tafel. Nummer 4050. Celldorado. Oftewel de website voor coole mobiele telefoondiensten. Van een obscuur clubje Artiq Mobile.  http://www.celldorado.com/NL/index.php
Voor tien eurocent per minuut had ik een gedurende een half uur een uiterst vriendelijke Hi-juffrouw aan de lijn (ik schijn  voor vriendelijke beljuffrouwen te vallen) die m’n amper in te dammen boosheid empathisch begeleidde. Ze kon mijn probleem niet op lossen maar informeerde terloops of ze me ter compensatie een leuk aanbod mocht doen. Nou, die gratis Blackberry met internet en e-mail en 60 belminuten, een  jaar lang voor het vorstelijke tariefje van 7,50 € per maand mocht ze uiteindelijk opsturen.
Gecheckt. Ik leer snel. Klopt helemaal.

Maar nu dat gajes van Artiq Mobile.
Website opgezocht en onvervaard  mobiel in de aanval.
Aan de lijn een functionaris van onduidelijke buitenlandse komaf die amper  verstaanbaar met mijn boosheid diende te dealen.
Na vijf minuten gaf ik de Babylonische spraakverwarring op met de mededeling dat ik per mail m’n klacht wel even op z’n bureau zou parkeren.
Wat dachten ze godhierengunder wel?

LS,
Vandaag ontdekte ik tot mijn niet geringe verbazing en boosheid dat ik sinds juni 2009 een maandelijkse, niet onaanzienlijke telefoonrekening betaald heb voor diensten waar ik nooit om gevraagd heb en waarvan ik uiteraard ook nooit gebruik heb gemaakt.
Ik hou niet van spelletjes en mijn informatie betrek ik, indien nodig, van internet.
Mijn telefoon gebruik ik slechts sporadisch om te bellen en te sms’en.
Via HI heb ik achterhaald dat alle ellende bij u vandaan komt.
Een telefonisch gesprek met een van uw medewerkers leerde me dat ik, of in ieder geval het nummer van mijn mobiele telefoon, op 2 juni 2009 een fiat zou hebben gegeven voor het sturen van die sms-diensten door uw bedrijf. De smsjes zijn overigens in juli jl. gestopt (???)
Ik sta perplex.
Inderdaad heb ik tot m’n grote ergernis, vele mailtjes ontvangen met Dienstbericht.
Ik heb ze altijd weggedrukt, in de overtuiging dat het spam was.
Daarover diende ik een jaar geleden al een klacht in bij HY. Maar die konden er niets aan doen.
De herkomst heb ik tot vandaag echter nooit kunnen achterhalen, mede omdat je de berichten niet kunt beantwoorden.
4050 dus. Celldorado.
 
Ik heb in het afschrijvingenarchief van mijn bank even nagetrokken hoeveel geld er gemoeid is met die flauwekul. 750€ dus.
Schokkend.
 
Het is natuurlijk mogelijk dat ik in m’n onwetendheid een keer OK gedrukt heb op een aanbod. Maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen omdat ik, zoals gezegd, totaal geen belangstelling heb voor dit soort zaken.
 
Inmiddels heb ik, nu ik er een dag aan besteed heb, een filter op smsdiensten aangevraagd. Als ik daar eerder van geweten had, was dit natuurlijk al een jaar geleden gebeurd.
Mijn vraag:
Kunt u mij per omgaande een onomstotelijk bewijs sturen van het feit dat ik me daadwerkelijk opgegeven heb voor jullie smsdiensten?
Dat moet wel een heel overtuigend bewijs zijn.
Zo niet dan zie ik dat bedrag van 750 € graag teruggestort op mijn bankrekening.
En mocht u daar niet toe genegen zijn dan overweeg ik gerechtelijke stappen.
Het is werkelijk te gek voor woorden!
 
Frans Muthert

…………….
Banknummer…….

Intussen even gegoogled op Artiq Mobile en het dubieuze clubje blijkt een kwalijke reputatie opgebouwd te hebben op het punt van misleiding.
http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=727897

Binnen 24 uur ontving ik een reactie:

Geachte meneer Muthert,
betreft: +31612938809
Wij willen u danken voor uw emailbericht.
Wij zullen hieronder uitleggen hoe de gang van zaken is geweest.
Op onze website staat vermeld dat deze dienst een abonnementsdienst is en dat de kosten €3,00 per sound bedragen, maximaal 3 items per week. U kunt de service te allen tijde stopzetten door het woord ‘STOP’ naar 4050 te versturen. Het abonnement zal dan per direct beëindigd worden.
Nadat u zich op 02-06-2009 voor de WN97-service heeft aangemeld, d.m.v. het invoeren van uw mobiele telefoonnummer op onze website, heeft u het volgende welkomstbericht van ons ontvangen op uw mobiele telefoon:

2009-06-02 19:42:39 4050 Antwoord nu OK naar 4050 om kans te maken op een Nokia N97. SMS nu OK naar 4050! Info: 09005005040. Stoppen: stop naar 4050. Dit is een abonnementsdienst 9E/wk.

Hierna is op 02-06-2009 om 19:43 uur vanaf uw mobiele telefoon het woord ‘OK’ gestuurd naar 4050. Hiermee heeft u uw aanmelding bevestigd en bent u akkoord gegaan met de voorwaarden. U kunt op uw specificatie van uw telefoonrekening het tijdstip en de datum verifiëren van het verzonden ‘OK’ bericht. De gebruiker wordt dus ook in het bovenstaande bericht gewezen op de mogelijkheid dat zij/hij te allen tijde de dienst kan stopzetten. Doordat u ‘OK’ heeft gestuurd is uw WN97-abonnement op dat moment van start gegaan. Ter bevestiging daarvan heeft u vlak daarna, te weten om 19:43 uur ook nog het volgende tekstbericht ontvangen:

2009-06-02 19:43:38 4050 Bedankt voor je aanmelding! Je maakt nu kans op een Nokia N97. Wil je ook de leugendetector op je mobiel?! Sms LEUGEN AAN naar 5028!

Ons product -de waplinks- waarmee u de sounds kunt downloaden zijn aan uw telefoon afgeleverd, vandaar dat de kosten hiervoor zijn berekend.
In onze Algemene Voorwaarden staat eveneens vermeld: ‘De vergoeding is verschuldigd ongeacht of u wel of niet daadwerkelijk content downloadt; de tegenprestatie voor de vergoeding is uitsluitend de levering van het recht om mobiele applicaties te downloaden, te ontvangen en/of daartoe toegang te hebben.
Ook in de advertentie, ofwel landingpage, zelf wordt duidelijk aangegeven dat de WN97-dienst een abonnementsdienst is, de kosten en de stopcode worden er eveneens vermeld. Wanneer een klant ‘ok’ stuurt naar 4050, nemen wij aan dat de klant zichzelf op de hoogte heeft gesteld van de voorwaarden. Omwille hiervan zien wij helaas geen reden om u een bedrag te crediteren.
We willen u hierbij informeren dat uw abonnement op de WN97-service afkomstig van het nummer 4050 is stopgezet op 23-07-2010.
Hopende u hier voldoende mee van dienst te zijn geweest. Mocht u nog vragen hebben of meer informatie behoeven, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Artiq Customer Care Team
tel 0900 500 5040
fax +44 203 411 9897
info.nl@artiqmobile.com

Die leugendetector van ze lijkt me bij nader inzien nog zo beroerd niet.
Zitten we tenslotte met onderstaande tekst van de Stichting Reclame Code
CvB: Internetreclame Artiq Mobile is misleidend
woensdag 7 april 2010 | 15:50 CET
Een internetreclame van Artiq Mobile waarin een prijsvraag voor een iPhone “3G Shine” wordt gekoppeld aan een SMS-abonnement is misleidend. Dat heeft het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code geoordeeld. Ook de suggestie dat de iPhone in allerlei kleuren te winnen is, kan niet door de beugel. Het CvB heeft Artiq Mobile aanbevolen niet langer op deze wijze te adverteren. In eerste instantie had de Reclame Code Commissie de klacht nog afgewezen, maar de Consumentenbond besloot in hoger beroep te gaan. Het College van Beroep was met de bond van mening dat de prijsvraag sterk overheersend was in de reclame. Daardoor was het mogelijk dat consumenten niet op de reclame zouden ingaan vanwege interesse in de SMS-dienst, maar om de iPhone te winnen. De essentiële informatie over de betaalde SMS-dienst was zo ondergeschikt aan de prijsvraag, dat consumenten onbedoeld en onbewust een abonnement zouden kunnen afsluiten.

Het mag duidelijk zijn: Artiq Mobile is nog lang niet met me klaar.
Om te beginnen die 750 € even terug.
En het linkje naar dit blog gaat vandaag nog even naar de Hobbemakade in Amsterdam.
Er zijn grenzen.

Intussen heb ik een filter op m’n telefoon laten plaatsen dat me in de toekomst vrijwaart van dit soort criminele praktijken.
Voor wie geïnteresseerd is:
http://www.smsafzeggen.nl/
Binnen 3 dagen ben je spekkoper.

Geef een reactie

