De schuldvraag | een identiteitscrisis

Geplaatst: 26 september 2010 in persoonlijk, Uncategorized

Het eerste coupletje van een gesproken gedicht van Freek de Jonge schoot me gaandeweg de zaterdagavond te binnen. Naarstig ging ik op zoek naar het bijbehorende Joetjoepje. Altijd leuk bij een blogje wanneer je verder in feite niet zo bar veel te vertellen hebt.
Zonder  succes. Misschien maar goed ook want het moralisme druipt bij nader inzien met bakken van dit poëtische hoogstandje af. En van moralistisch geleuter heeft menigeen op het blog z’n buik langzamerhand meer dan vol. Dacht ik.
Vooruit, daar komen de eerste paar regels. Uit het blote hoofd dan maar:

Geweten
Had ik het maar geweten
Dan had ik het wel geweten
Dan zou ik alles vergeten
Kennis is macht, macht is schuld

De volijverige koeriersdienst die gistermiddag luid aan de bel trok, plantte met een royaal gebaar twee dozen in mijn verbouwereerde armen. Wijnvoordeel.  Zes flessen Italiaanse MontAsolo, RabosoProsecco en evenzoveel exemplaren Chateau Saint Bonnet, Medoc. Straffe rooie dus.
Ik zal de laatste zijn die zichzelf in de boeiende sector vinologie een kenner noemt maar de eerste de beste boerenlul zag ogenblikkelijk dat het hier om pure kwaliteit ging. In ieder geval van een gans ander niveau dan de redelijk acceptabele slobberwijnen die ik wekelijks tegen absolute bodemprijzen bij grootgrutter Appie pleeg te betrekken.
Volgens Meneer de Koerier via internet besteld.
Nu beginnen de jaren ook bij mij enigszins te tellen maar hoe ik m’n hersens ook pijnigde, van zo’n bestelling kon wat mij betreft geen sprake zijn. Het idee al, trouwens. Wijnvoordeel via internet.
Een cadeautje dus?
In een grijs verleden werd me al eens eerder bij verrassing zo’n zending in de schoot geworpen. Van een dankbare kennis die ik onvervaard uit een stevige organisatorische brand geholpen had.
Maar de vrienden die ik afgelopen weken op maat bediend heb met een vrij arbeidsintensief klusje, hebben hun dankbaarheid toch al indrukwekkend genoeg getoond?
Niettemin, twee dozen wijn.
Het verzendetiket op de dozen vermeldde mijn straat, huisnummer en postcode tot in de kleinste details nauwkeurig.
Alleen die naam.
Ik heet geen Rebel.
Meneer de Koerier vond het geen probleem. Hij had z’n vrachtje technisch gezien op het juiste adres afgeleverd en daarmee zette hij een vette punt achter zijn aandeel in de affaire. Hij stortte zich in  z’n kittige Peugeot Partner en weg was ie.
Mij achterlatend met een probleem.

Een vol uur lang besteedde ik aan een intensief buurtonderzoekje. Ik spelde de lokale telefoongids. En zelfs m’n overbuurvrouw die qua personalia de hele straat in haar broekzak  heeft, bracht geen uitkomst.
Gewoon lekker opdrinken, was het unanieme commentaar.
Toch schuurde het.

Na een doorwoelde nacht heb ik de oplossing.
Als ik vanaf nu eens als Rebel (zoiets bedenk je niet in de VK-blogsfeer) door het leven ga, kan ik zonder die knellende schuldvraag met een rein geweten vanavond het eerste proseccootje opentrekken dat ik al aarzelend uit de doos haalde. De pot schaft vandaag vis. Dus dat komt mooi uit.
Straks ga ik in een speciaal blogje m’n afscheid als blogger aankondigen. Waarmee ik meteen naadloos inspeel op de mateloos populaire trend waar ik diep in m’n hart al tijden naar hunkerde. Stoppen is hot. De contouren dienen zich al aan van een overvolle reactieruimte waarin vriend en vijand mij massaal en overweldigd door tranen van m’n betreurenswaardige voornemen proberen af te houden. En niet te vergeten: de recordaantallen niet -gesjoemelde aanbevelingen natuurlijk.
Ik kan niet wachten.
En uiteraard liefst vandaag nog een glorieuze come-back. Met een nieuw format want op het keurslijf van dat oude raakte ik toch al behoorlijk uitgekeken.
Als vrouw.
Ook ik ben er aan toe om eindelijk eens uit die verrekte kast te komen.
Louise Rebel. Een cultuurblogje. Uiteraard allemaal eigen werk.
Jullie komen toch wel even langs?

Geef een reactie

