Ruim baan voor dinky’s en fijnstof

Geplaatst: 24 juni 2010 in actualiteit
Tags:, , , ,

Regelmatig heb ik het idee dat ik een afslag  mis. Maar dankzij ons onovertrefbare weekblad Elsevier kom ik onveranderlijk weer strak op de rails. Dinky’s.
We gaan het uitleggen.
De komkommertijd in de media nadert met rasse schreden. Reden om bij een duidelijk gebrek aan beter, de voorgebakken ellende uit de ijskast te halen. Op een treurige achternamiddag uit pure verveling bij mekaar getikt met het oog op deze journalistiek gezien wat magere tijden.
Het resultaat van bijvoorbeeld al even onduidelijke als zinloze onderzoekjes. Dit keer was het de beurt aan het jaarlijkse  steekproefje De beste gemeenten 2010. Elsevier maakt er traditioneel weer een alleszins kek werkstukje van.
Alle 430 Nederlandse gemeenten werden op de pijnbank gelegd. Hoe stond het, om de indrukwekkende variabelen maar even te noemen, met de kwaliteit van de woonomgeving, zorg en onderwijs, het sociaal-economische klimaat, veiligheid, voorzieningen en de gemeentelijke dienstverlening?
Naast een algemene ranglijst presenteert het weekblad dit jaar, jazeker, ranglijsten voor doelgroepen die hun eigen leefstijl en bijbehorende behoeften hebben: jongeren, senioren, gezinnen en dinky’s.
Dinky’s?
Het blijkt een afkorting te zijn die staat voor: double income no kids (yet). Had ik het moeten weten?
Mijn Naarden blijkt voor het tweede achtereenvolgende jaar  niet alleen de prettigste gemeente maar ook nog eens de beste plek voor senioren, gezinnen en dinky’s te zijn.
Als ik het niet dacht.
Hoewel ik door de onderzoekers ongetwijfeld al een jaartje of wat rimpelloos bij eerstgenoemde categorie ingedeeld word, wilde ik met hun welnemen mijn lidmaatschap van de grijze plaag nog even voor me uitduwen. Maar het geeft natuurlijk een uitermate geruststellend gevoel te weten, als uiteindelijk de tijd rijp is, in talloze buurthuizen van harte welkom te zijn mocht ik me geroepen voelen tot een potje bingo, een cursus teenschilderen,  niet-westers macrameeën en (voor Vriendin) het kantklossen voor Gooise theemutsen in de overgang.
Die dinky’s trekken het wel in mijn gemeente. Stukken moeilijker hebben de gezinnen met kinderen het die zich in betere tijden nogal ambitieus tot aan hun strot in de hypotheekschulden hebben gestoken. Mocht het onverhoopt uitdraaien op het verkopen van hun meer dan riante pandjes, dan dienen ze al gauw een tonnetje of drie in te leveren. En dat schiet ook niet erg op.
Het onderwijs is hier prima geregeld. Professor Dronkers kan tevreden zijn. Een paar scholen worden met de grootste zorgvuldigheid  hagelwit gehouden. Waarmee de in deze gemeente relatief kleine allochtonenproblematiek moeiteloos afgeschoven wordt naar een enkele school die godzijdank onderwijskundig gezien prima dingen doet.
Zelden is het gekanker in Naarden zo groot geweest als dit jaar. Burgervader Rehwinkel wist niet voor niks hoe snel ie de kuierlatten naar Groningen moest nemen. De naderende gemeentelijke herindeling, de herinrichting van de Vesting, de eindeloze verkeerschaos als gevolg van een aantal zgn ‘verbeteringen’ in de sector windowdressing. Met als absoluut hoogtepunt de verkwanseling van het mooiste sportparkje van Nederland dat plaats moet maken voor een lucratief villawijkje. Met een dubieuze infrastructuur die maar tot slechts een ding kan leiden: chaos. Ruim baan voor de projectontwikkelaars.
Als ik het nog mag meemaken, sla ik m’n tennisballen over een aantal jaren in een permanente wolk fijnstof zo ongeveer op de vluchtstrook van de A1. Een plek waar het onverantwoord was om woningen te projecteren. Gretig greep mijn clubje de vette worst aan die haar voorgehouden werd: een paar extra banen, een hoop lichtmasten en een hypermodern clubhuis.
Gesponsord door het Anthony van Leeuwenhoek,  mag ik aannemen.
Op dat sportpark na, zul je mij niet horen  mopperen. Om de doodeenvoudige reden dat het gros van het leed zich afspeelde achter mijn horizon. En als je zo ongeveer al je vitale zaken per fiets regelt, peddel je mooi tussen alle verkeersellende door.
Maar wat moet het dan een godsgruwelijke teringzooi zijn in Westland.
Want die lui staan onderaan.

http://www.vkblog.nl/bericht/322165/Ruim_baan_voor_dinky%92s_en_fijnstof

Geef een reactie

