Beste VK-moderator, kan die vuvuzela van Rikus niet een toontje lager?

Geplaatst: 17 juni 2010 in volkskrantblog
Tags:, ,


Wordt het, nu jullie links en rechts met een soms wat bot aandoende bijl aan het modereren slaan, langzamerhand niet de hoogste tijd om ‘het verschijnsel Rikus’ eens aan een kritische analyse te onderwerpen?
Pluriformiteit is een groot goed. Maar de vraag is of dat ultrarechtse afvoerputje van Rikus daar wel zo’n zinvolle bijdrage aan levert. Als het nou satire was dan kon ik er mee leven Maar daar heeft het, voor zover ik het kan overzien,  in de verste verte niets mee van doen.
In de aanloop naar de verkiezingen heeft Rikus op het VK-Blog  wekenlang unverfroren z’n vrijplaats gegrepen om pure propaganda voor de PVV te bedrijven. Op zich al iets waar je, in het licht van de gebruikersvoorwaarden, de nodige vraagtekens bij kunt zetten.
De flinterdunne argumentatie die er doorgaans gehanteerd wordt, ademt een denkraam en een dilettantisme waar een zinnig denkend mens pijn van in z’n ingewanden krijgt. En dan laten we gemakshalve het ronduit armetierige, tenenkrommende gebruik van de Nederlandse taal maar even buiten beschouwing.
Echt zweten wordt het pas als de reactieruimte open gaat. Z’n fanclubje, bestaande uit altijd weer dezelfde paar onduidelijke, niet ingelogde  PVV-adepten  (voornamelijk van buiten, waaronder enkele van het VK-blog verwijderde lieden), is dagelijks likkebaardend bereid een groeiend aantal dubieuze en amper zinnig ondersteunde statements van de auteur te bevestigen. Sterker nog, ze gooien er met alle liefde de nodige scheppen ellende boven op. Op denigrerende wijze worden andersdenkenden (linkschmensen) verketterd. Hoezo nuance?
Kritische bloggers uit eigen gelederen hebben op een enkeling na de moed langzamerhand opgegeven om er hun andere geluid tegenover te zetten. Ze worden genadeloos afgeserveerd en krijgen regelmatig ook nog eens de nodige stront over zich heen.
Het is van een niveau, de Volkskrant onwaardig.
Negeren is amper mogelijk. Dagelijks prijkt dit onverteerbare gedachtegoed, vermoedelijk fanatiek omhoog gevingerd door de fans, bovenaan in de rubrieken Meest Aanbevolen en Meeste reacties. Waarmee en passant nog maar eens ten overvloede bewezen wordt dat deze toch al zwaar gedevalueerde routines hun doel volkomen voorbijschieten. Maar dat is weer een andere, al vaker  gevoerde, discussie die maar niet tot een wezenlijke verbetering wil leiden.

Wat moet een argeloze bezoeker op het Blog van een zich progressief noemende krant wel niet denken wanneer hij te goeder trouw inlogt? Niet dat alles wat dagelijks gepubliceerd wordt, nu even verheffend is. Verreweg de meeste bijdragen bewegen zich echter wel ongeveer binnen de grenzen van wat wij met z’n allen betamelijk vinden. De goedertierenheid van de VK kent op dit terrein kennelijk geen grenzen. Maar, nogmaals, met zoiets als pluriformiteit, die jullie terecht hoog in je vaandel voeren, heeft dit hoegenaamd niets van doen.

De bedoeling van deze ‘open brief ‘, een vorm die ik verkies boven een mailtje achterom naar de redactie, is zeker niet de verwijdering van het blog van Rikus. Voor een, genuanceerd, rechts geluid moet zeker ruimte zijn. Wat mij betreft zou hij het maar eens een tijdje zonder aanbevelings- en reactiescores moeten doen. Dat lijkt me technisch geen onoverkomelijk probleem. Als ik me niet vergis, besloten jullie enige tijd geleden tot iets soortgelijks bij een andere blogger. Rikus’  bijdragen blijven voor z’n liefhebbers immers gewoon terug te vinden bij Laatste berichten.
Intussen kan hij zich in een, tijdelijke, betrekkelijke anonimiteit, bezinnen op een andere en willicht acceptabelere vorm voor z’n boodschap.
Hoewel ik er van overtuigd ben dat ik nogal wat medestanders heb, schrijf ik dit op persoonlijke titel. En ik ben me bewust van het feit dat de Klaphekjes en de Zweistraatjes c.s. dit mogelijk zullen aangrijpen om zich op hun bekende wijze te gaan roeren.
Dat risico neem ik dan maar. Met een ban of  moderatie zit ik tegenwoordig niet meer zo als het om beledigingen en strontgooierij uit die hoek gaat.
De aard van mijn klacht is er naar.

reacties
  1. Iedereen mag binnen de kaders van wet en fatsoen zijn meningen uiten. Rikus dus ook.

    Ik heb meer bezwaar tegen journalisten die de door hen behartigde belangen en hun politieke agenda afdekken met de valse vlag van journalistieke ongebondenheid, onafhankelijkheid en betrouwbaarheid.

    Het ergste is echter dat burgers die kritiek uiten op dit misbruik van journalistieke vrijheid, macht en mogelijkheden, dmv censuur en verbanning monddood worden gemaakt. Dit leidt tot een scheefgroei in de democratische verhouding tussen burgers en journalistiek.

    Het is onwenselijk dat de journalistiek met haar grote invloed op de publieke meningsvorming en politieke besluitvorming nauwelijks kan en mag worden bekritiseerd.

  2. fransmuthert schreef:

    Helemaal mee eens Robert.
    Maar je geeft het zelf al aan: “Binnen de kaders van wet en fatsoen”

  3. Ik was mij er niet van bewust dat Rikus met zijn weblogs en reacties regels van wet en fatsoen schond. Ik las hem zelden omdat zijn onderwerpen en vergalen mij niet zo interesseerden. Leven en laten leven.

  4. […] van de moderator verwijderde. Maar mocht je je geheugen even willen opfrissen dan heb ik hem hier voor je. Met de kennis van nu moet ik helaas vaststellen dat de toonzetting van dat stuk (waarmee […]

Geef een reactie

